Skip to main content

Entrepreneurial skills and identity (5 cr)

Code: KU00BR33-3002

General information


Enrollment
02.07.2021 - 31.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 17.06.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
Master's Degree Programme in Cultural and Media Entrepreneurship
Teachers
Pirita Juppi
Jani Pihlajamaa
Teacher in charge
Pirita Juppi
Course
KU00BR33
No reservations found for realization KU00BR33-3002!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
• Erilaiset yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat
• Erilaiset yrittäjäpolut ja yrittäjyyden mallit
• Verkostot, yhteistoiminnallisuus ja moniammatillinen tiimityö yrittäjyydessä
• Arvot yrittäjän ja yrityksen identiteetin pohjana
• Yritysmuodot ja yrittäjän toimeentulo
• Yrittäjän palvelut ja verkostot
• Luovien alojen yrittäjyyden erityispiirteet

*****************************************
Tarkemmat sisällöt kontaktijaksoittain jäsennettynä:
*
ENNAKKOTEHTÄVÄT: Oma ammatillinen osaaminen ja identiteetti sekä omaa ammatillista toimintaa ja yrittäjyyttä tukevat verkostot.
*
SYYSKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Johdanto: Ammatillinen identiteetti ja ammatillinen elämäkertaprosessi
- Oma ammatillisten valintojen ja ammatillisen kehittymisen polku (ammatillisen elämäkertaprosessin käynnistys digitarinapajalla)

LOKAKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Omat vahvuudet ja yrittäjyysvalmiudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- "Osaamisen vaihtotori"

MARRASKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Yhteistoiminnallisuuden merkitys omassa yrittäjyydessä/ammatillisuudessa (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Omien verkostojen esittely (ennakkotehtävä)

JOULUKUU:
- Yrittäjyyskäsitykset ja -kuvat (reflektiokeskustelu itslearning-alustalla päiväkirjaamisen pohjalta, ei kontaktiopetusta)


***
TAMMIKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Tulevaisuuteen vaikuttamisen mahdollisuudet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)

HELMIKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Luovan alan yrittäjyyden erityispiirteet (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Luovan alan yrittäjien neuvontapalvelut (vierailu)


MAALISKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Omaa toimintaa ohjaavat arvot (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Arvot yritystoiminnan pohjana, yhteiskunnallinen yrittäjyys (vierailija)

HUHTIKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Oman yritystoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Osaamisen jakamisen sessio 1

TOUKOKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Riskienhallinta, ennakointi ja varautuminen (reflektiokeskustelu päiväkirjaamisen pohjalta)
- Osaamisen jakamisen sessio 2

KESÄKUUN KONTAKTIJAKSO:
- Oma tulevaisuus yrittäjänä (ohjatun ammatillisen elämäkertaprosessin päätöspiste)
- Osaamisen jakamisen sessio 3

Objective

After completing this course, the students will be able to
• analyse their strengths and development needs as a professional and entrepreneur in their field and to develop their skills in a goal-oriented manner
• apply autobiographical methods and systematic reflection to clarify their professional goals and to construct their entrepreneurial identity
• compare different business models and forms of entrepreneurship and evaluate their relevance for their own career
• create and maintain partnerships and networks to support their business development

Content

• Recognizing one’s competences and strengths
• Different conceptions and representations of entrepreneurship
• Different career paths to and models of entrepreneurship
• Networks, partnerships and multiprofessional collaboration in business
• Values as the basis of entrepreneurial identity and business identity
• Enterprise models and earning income as an entrepreneur
• Services and networks for entrepreneurs
• Special characteristics of creative businesses

Materials

• Blomberg, Jaakko 2014. Selviytymisopas luovan alan yrittäjälle. Vyyhti. http://vyyhti.metropolia.fi/selviytymisopas-luovan-alan-yrittajalle/
• Hägg, Outi 2011. Yrittäjyysvalmennus ja yrittäjäidentiteetti. Väitöskirja. Tampere: Tampereen yliopisto. Saatavilla: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66758/978-951-44-8462-9.pdf
• Härmälä, Valtteri; Lamminkoski, Helka; Salminen, Vesa; Halme, Kimmo & Autio, Erkko 2017. Yrittäjyyden uudet suunnat – selvitys hallituksen toimenpiteistä yrittäjyyden vahvistamiseksi. Valtioneuvoston selvitys ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 75/2017. Valtioneuvoston kanslia. http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=22902
• Mäkeläinen Mika; Hämäläinen Karo. 2014. Taivas+Helvetti vol.2.: Ilman toista ei ole toisen menestystä. One on One Publishing Oy.
• Pekkola, Juhani 2006. Yrityshyveet -Yritysten yhteiskuntavastuu ja liiketoiminnan etiikka yritystoiminnan osapuolten välisissä suhteissa. Futura 2/2006. Saatavilla Elektra-tietokannassa (kirjautuneena Turun AMK:n Finnan kautta): http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/f/0785-5494/25/2/yrityshy.pdf
• Puustinen Terho; Mäkeläinen Mika. 2013. Taivas+Helvetti. One on One Publishing Oy. http://elektra.helsinki.fi.ezproxy.turkuamk.fi/se/h/0359-6680/27/1/extremem.pdf
• Troberg, Eliisa 2014. Osuustoiminnan idea. Helsinki: Pellervo. https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2015/01/osuustoiminnan-idea.pdf
• Sekä muu itslearning-alustalla tai lähijaksoilla ohjeistettu materiaali.

Teaching methods

Kuukausittaiset kontaktitapaamisen toteutuvat joko lähitapaamisina Linnankadun kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa.

Kontaktijaksojen välissä oppimista tapahtuu itsenäisesti ohjeistettuun aineistoon tutustuen sekä opiskelijoiden ammatilliseen elämäkertaprosessiin kuuluvan reflektiivisen kirjoittamisen (”päiväkirjaamisen”) kautta.

Kontaktitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään vierailuluentoja, vierailuja yrityshautomotoimintaa tai muita yrityspalveluita tarjoaviin kohteisiin, toiminnallista työskentelyä tiimeissä sekä lähijaksojen välissä kirjoitettuun henkilökohtaiseen päiväkirjaan pohjautuvia reflektiokeskusteluja pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.

Student workload

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä. Opiskelija kirjaa säännöllisesti läpi opintojakson pohdintojaan reflektiiviseen päiväkirjaan, joka on keskeinen osa opiskelijan ammatillista elämäkertaprosessia. Reflektiota ohjataan kuukausittain pohdittavaksi annettavalla kysymyksellä, johon voi liittyä tausta-aineistoon perehtymistä. Päiväkirjareflektio puretaan seuraavan lähijakson alussa reflektiokeskustelussa.
Opintojakson päätteeksi opiskelija kirjoittaa lopputehtävänä reflektiivisen raportin, jossa tarkastellaan oman opiskeluprosessin aikaista ammatillista kasvua reflektiivista päiväkirjan analysoinnin kautta (vain ohjaavan opettajan luettavaksi).

Evaluation methods and criteria

Itsearviointi toteutuu opiskelijan itseään varten kirjoittamassa reflektiopäiväkirjassa. Vertaisarviointi toteutuu päiväkirjaamiseen pohjautuvissa lähijaksojen reflektiokeskusteluissa. Opettajan arviointi kohdistuu reflektiokeskusteluihin ja muuhun kontaktijaksojen työskentelyyn sekä opintojakson lopussa tehtävään reflektiiviseen raporttiin.

Further information

Opiskelija vastaa itse mahdollisten ekskursioiden kustannuksista.

Go back to top of page