Teollisuuden hankinta ja myyntitoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5031228-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
13.01.2022 - 15.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Raimo Lehto
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MRAKIS20Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S20
-
MKONTS20Konetekniikan koulutus, monimuoto
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Hankintatoiminta:
- Ymmärtää teollisuuden hankintojen ominaispiirteitä
- Tuntee hankintaprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yrityksen toimintaan ja talouteen - Kykenee tekemään perusteltuja make or buy päätöksiä
- Tunnistaa ja osaa hyödyntää Incoterms toimituslausekkeita
- Ymmärtää ja kykenee laskemaan elinkaarikustannuksia ja niiden vaikutusta liiketoimintaan
- Ymmärtää hankintatoiminnan vaikutukset yrityksen kannattavuuteen
- Pystyy vertailemaan ulkoistamisen vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yrityksen talouteen
- Tunnistaa teollisuuden palveluliiketoiminnan ja ulkoistamisen periaatteet
- Hankintatoiminnan kustannukset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä (vertailut kustannustekijöihin ja sisäiseen laskentaan sekä ulkoiseen talousinformaation)
Myyntitoiminta:
- Tuntee myyntiprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yritykseen
- Kykenee luomaan tilaustoimitusprosessin analyysin yrityksen käyttöön
- Ymmärtää asiakassuhteiden merkitys ja ylläpito B2B -kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta - Teollisuuden palveluliiketoiminnan vaikutukset asiakkaan arvonluontiin
- Asiakaskannattavuuden periaatteet
- Tunnistaa ja pystyy vertailemaan myyntitoiminnan vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä - Myynnin kustannukset (sisältää vertailut kustannustekijöihin ja sisäiseen laskentaan sekä ulkoiseen talousinformaatioon)
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja ehdotukset hyvistä kirjoista on Optimassa ennen kurssin alkamista
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Learning by doing
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 9 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 60 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 64 tuntia
Yhteensä 133 tuntia
Sisällön jaksotus
Hankintatoimessa käsitellään hankintatoimen perusperiaatteet ja onnistuneen hankintatoimen mittarit.
Myynnin osalta keskitytään BtoB kauppaan ja käsitellään myyntiin liittyvät perusasiat ja onnistuneen myynnin mittarit
Opiskelija tekee raportin tutustumalla alan kirjallisuuteen, jotta pystyy ratkaisemaan Optimassa annetut 2 henkilökohtaista tehtävää koskien yrityksen hankintatoimea ja myyntiä.
Tämän lisäksi laaditaan pienryhmissä joko hankintatoimeen tai myyntiin liittyvä harjoitus, joka esitetään asiantuntijaraadille. Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään hankintatoimeen ja myyntiin liittyviä asioita, juridiikkaan liittyviä asioita sekä käydään lävitse hankinta- ja myyntiorganisaation muodostamiseen ja johtamiseen liittyviä asioita.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Optimassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Optimaan. Pienryhmässä tehty harjoitustyö sisältäen kirjallisen raportin ja suullisen esityksen asiantuntijaraadille. Ryhmän jäsenet voivat saada eri arvosanan. Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) sekä palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 30% ja viikkotehtävät 20% yhteensä 50%
- ryhmätyön raportti, kirjallinen esitys 40%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 10%
Yhteensä 100%
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen esittämiseen yhteisessä tilaisuudessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä hankintatoimen ja myynnin eri osa-alueet ja ymmärtää aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Harjoitustyöt on tehty ja se sisältää tarvittavat laskelmat ja/tai kannattavuuslaskelmat. Harjoitustöissä on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä. Esitys on pidetty ja vertaisarvioinnit suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle Harjoitustyöt sisältävät keskeiset osa-alueet ja on yhtenäinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Harjoitustyöt sisältävät keskeiset osa-alueet ja ratkaisuissa on innovatiivisia esimerkkejä/toimintatapoja. Suunnitelmassa ei ole puutteita ja se on toteutettavissa. Esitystapa on innovatiivinen ja innostava.