Nykyteatterin historia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011485-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 30.04.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS20Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa 1900-luvun länsimaisen teatterin eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet.
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt.
Oppimateriaalit
Eurooppalaisen teatterin historia https://disco.teak.fi/euteatteri/
Suomen teatterihistoria https://disco.teak.fi/teatteri/
+ Muu materiaali (radiotallenteet, videot, dokumentit, artikkelit)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija suorittaa tehtävät verkkotehtävinä, joista ohjaava opettaja antaa suullista palautetta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtäväalueita on yhteensä kuusi ja ne ohjeistetaan Itslearningiin. Tehtävät palautetaan Itslearningiin.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu nykyteatterin historiaan eri tietolähteiden kautta ja soveltaa tietoa oppimistehtäviin.
Opintojakson tavoite on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta nykyteatterin historiaan sekä nähdä se omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on aktivoida opiskelijaa hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
• Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään ihmisten toimintaan vaikuttaneita tekoja erilaisissa tilanteissa. Tavoitteena on kasvattaa historiallista empatiakykyä.
• Opintojakson tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
• Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historian jatkumoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotehtävät
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen oppimistehtävissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.