Siirry suoraan sisältöön

Dokumenttiteatteri (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BN62-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 28.02.2022

Ajoitus

09.02.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 12

Opettaja

  • Marja Susi
  • Ari Ahlholm
  • Mervi Rankila-Källström
  • Minna Haapasalo

Oppimateriaalit

Janne Junttila: Dokumenttiteatterin uusi aalto.
Opettajan jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen
Tiimioppiminen
Työskentely osana kansainvälistä TKI-hanketta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työskenteleminen toisessa dokumenttiteatteriprosessissa.
tai
Aineistoon perehtyvä kirjallinen tehtävä sekä dokumenttiteatterisoolon valmistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Perehtyminen yhteen dokumenttiteatterin suuntaukseen ja sen esittely muille.
Soolodemon valmistus ja esittäminen
Esityksen suunnittelu ja toteuttaminen pienryhmässä: lähtökohta tehdyissä sooloissa, hankkeen teeman näkyväksi tekeminen ei-kielelliseen ilmaisuun pääasiallisesti pohjaten, esitysdramaturgian kehittäminen sekä esittäminen (3-4 kertaa).
Prosessin purkuun ja reflektioon osallistuminen.
Raportti oppimispäiväkirjan pohjalta.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan dokumenttiteatteriin yhtenä nykyteatterin keinona osana Getting Unstuck -projektia. Projekti esitellään ensimmäisellä kontaktitapaamisella 9.2. Opintojaksolla tutustutaan sekä esityslajiin/metodiin että sen traditioon. Traditioon tutustutaan Janne Junttilan teoksen ”Dokumenttiteatterin uusi aalto” avulla.
Opintojakson käytännön prosessissa kerätään dokumentaarista esitysmateriaalia, valitaan esitykseen päätyvää aineistoa ja työstetään esitysdramaturgia. Aineisto näyttämöllistetään ja esitys harjoitellaan. Esityksessä pyritään non-verbaaliseen ilmaisuun ja käytetään mm. esinemanipulaatiota opiskelijoiden päättämällä tavalla. Esityksessä otetaan huomioon, että katsojat voivat olla erikielisiä
Opiskelijat tekevät ensin lyhyen soolon Getting Unstuck -teemasta ja tämän jälkeen työskentelevät pienryhmissä työstäen pienryhmän oman esityskokonaisuuden (n. 20 min kesto).
Esitykset toteutetaan Köysiteatterin aulassa ja Köysiteatterin Joki-puolikkaassa 31.3.-5.4.
5.4. katsojina toimivat hankkeen kansainväliset kumppanit.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. läsnäolo ja työskentely prosessissa (tradition esittelytehtävä, soolotyö, ryhmätyö, oppiva ja tutkiva asenne, tehtävien teko määräaikoihin mennessä)
2. esitys
3. lähdemateriaaliin ja oppimispäiväkirjaan pohjaava raportti 29.4. mennessä Itselarning -työtilaan (Pteats20 -kotipesä Palautukset)

Hylätty (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti työprosessiin eikä tee oppimistehtäviä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ko. työtavasta. Opiskelija työskentelee esitysprosessissa tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti ja taitojaan soveltaen. Opiskelija kehittää aktiivisesti omaa taiteellista osaamistaan ja osaa sanallistaa valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti, tehtävätavoitetta tukien ja laadukkaaseen lopputulokseen päätyen.