Siirry suoraan sisältöön

Projektiopinnot 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011486-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 30.05.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Marja Susi

Ryhmät

  • PTEATS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskellaan pienryhmissä. Opintojaksolla edellytetään itseohjaavuutta ja ryhmätyötaitoja sekä kykyä nähdä oma toiminta suhteessa niin pienryhmään kuin kohderyhmäänkin. Oma toiminta ryhmäohjaajana on keskiössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson alussa tutustutaan kohderyhmään sekä teatterilähtöisiin menetelmiin opetuksessa teoria-aineiston avulla.
Opintojaksolla valikoidutaan pienryhmiin, jotka suunnittelevat ja toteuttavat työpajat alakoululaisille. Opintojakson aikana opiskelijat kohtaavat kohderyhmäänsä niin työpajojen harjoitteiden testauksen merkeissä kuin myös itse työpajojenkin aikana. Opintojaksoon kuuluu myös palautteen antaminen ja saaminen ohjaavalta opettajalta sekä vertaisopiskelijoilta.

Opintojakson alku on työpajakokonaisuuden suunnittelua ja testausta. Työpajakokonaisuus toteutetaan 3-4 kerran sarjana sisältäen palautteen työpajojen väleissä. Opintojakso raportoidaan sen päättyessä.

Sisällön jaksotus

11.4.-12.5. 2022
Pedagogisen osaamisen syventäminen, ryhmän ohjaaminen ala-asteen viidensillä luokilla pieryhmissä.
Yhteiset lapset ry:n koulutukseen osallistuminen ja työpajojen aiheiden soveltaminen annettuihin teemoihin.
Työpajat Martin koululla: 20.4., 26. ja 27.4. sekä 11.5.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

* Läsnäolo ja aktiivisuus opetuksessa ja harjoituksissa osana ryhmää
* Osallistuminen ja työskentely osana pienryhmää sekä suhteessa kohderyhmään, motivaatio
* Kyky reflektoida omaa toimintaa ja osaamista

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu tai osallistuu puutteellisesti kontaktiopetukseen. Oppimistehtäviä puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson aikana opiskelija laajentaa aktiivisesti osaamistaan liittyen opetettavaan aineistoon ja integroi sitä aikaisempiin tietoihin ja taitoihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija edistää aktiivisesti oman pienryhmänsä toimintaa ja motivoituu tehtäviin syväsuuntaisesti.Opiskelija haluaa kehittyä ryhmänohjaajana ja kokeilee erilaisia työrooleja prosessin aikana. Osaa motivoida ja kannustaa sekä omaa pienryhmäänsä että koululaisryhmäänsä teatterilähtöisten menetelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti. Opiskelija kehittää aktiivisesti osaamistaan. Opiskelija työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.