Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011379-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anette Kairikko
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIISK22Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
- 16.01.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3019
- 13.02.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3019
- 12.03.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3019
- 16.04.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3019
- 14.05.2024 09:00 - 12:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3019
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Hakala, J. T. (2022). Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi
IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
V
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Jos tehtävästä saa pisteitä, tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävästä saa 0 pistettä.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-19 p = 1
20-23 p = 2
24-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Lähipäiviin osallistuminen/osallistumattomuus voi rajatapauksessa korottaa/pienentää opintojakson kokonaisarvosanaa.