Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100116-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
-
PMYYNS21APMYYNS21A
-
PMYYNS21BPMYYNS21B
-
PMYYNS21Myyntityö S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Suulliset oppimistehtävät perustuvat oppikirjaan sekä opettajan omaan materiaaliin. Näiden lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon harjoittelua yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä lähiopetuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen tentti kolmen hengen ryhmissä viikoilla 15-16.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Opintojakso suoritetaan rinnakkain kirjallisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla pidetään yksi suullinen esitys ryhmälle, tehdään työnhakuvideo, harjoitellaan työelämän suullisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi sekä valmistaudutaan suullisen kielitaidon tenttiin.
53 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii kommunikoimaan suullisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Suulliseen tenttiin osallistuminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa (läsnäolovaatimus 75%) ja suullisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana (1-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta suulliseen harjoitteluun lähiopetuksessa ja opintojakson aikana pidettäviin kolmeen suulliseen näyttöön. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa).
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.