Aikuissosiaalityön työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081167-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Merta
- Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Anne Merta
Ryhmät
-
PSOSS19VSosionomi, verkko, Turku
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita Publishing.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Prosanoma.
Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Otavan kirjapaino, Keuruu.
Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)
TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Videoita: (tarkistettava linkit)
Hyvän ohjauksen rakentuminen
Pienryhmäohjaus
Minä verkko-ohjaajana
Monialainen ohjaus
+ opiskelijan oppimistehtävään käyttämä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautus 15.2.2022, toinen palautuspäivä 30.4.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Oppimistehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Toteutuu tiistaiaamuisin klo 8.00-10.00
linkki 11.1.2022 opetukseen https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744. Jatkossa linkki löytyy myös Itsistä.
11.1.2022 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen./ TL, AM
18.1.2022 Menetelmäverstas: Palveluohjaus / TL (linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719)
25.1.2022 Menetelmäverstas: Aikuistyö esim. päihde- ja mielenterveys / AM (linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744)
1.2.2022 Menetelmäverstas: Seniori- ja vanhustyön menetelmiä ja gerontologinen sosiaalityö / AM (Linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744)
8.2.2022 Oman käyttöteorian jakaminen / TL, AM (linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744
Oppimistehtävän palautus 15.2.2022, toinen palautuspäivä 30.4.2022
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakso toteutuu Its-learning ympäristössä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkko-tapaamisiin ja ennakkotehtävien tekeminen 2op (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 3 op (hyl, T1-K5)
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.