Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081242-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 10.04.2022
Ajoitus
11.04.2022 - 17.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Heli Virjonen
- Ilkka Uusitalo
- Laura Närvi
Ryhmät
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALIT
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y
*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
+ artikkeli koululaisten hyvinvointitaidoista:
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
***********************************************************************************************************
Opetusmenetelmät
- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 17.5.2022 klo 9.00 - 11.00. Uusintatentti 15.9 ja 16.11 klo 16.00 - 18.00 verkkotenttinä. Ilmoittautuminen sähköpostitse jakson vastuuopettajalle (Niina Vuoristo) kaksi viikkoa ennen tenttipäivää.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja lähiopetus 3 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI
Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, lähitapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) 10.5.2022.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.
Viikko 15
11.4.2022 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / IU, LN, NV
klo 10.00 - 15.00 ennaltaehkäisevä lastensuojelu / LN
12.4.2022
Kello 9.00 - 15.00 Kasvatuksesta ja kasvusta eri elämänvaiheissä, IU, lapsuus elämänvaiheena / Maarit Ketola
***************************************************************************
Viikko 16
18.4.2022 Pääsiäinen
19.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana /MK; Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria; Junioriamkin käynnistäminen / HV ja MK
**************************************************************************
Viikko 17
25.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / NV
26.4.2022 klo 9.00 - 11.30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde / HV; klo 12.30-15.00 Lapsuuden traumaattiset kokemukset, kiintymyssuhdehäiriöisen lapsen tukeminen ja oma ohjaajan työ sijaishuollossa / IU
**************************************************************************
Viikko 18
2.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / NV
3.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvu ja sen tukeminen, pajojen suunnittelua / HV, MK
**************************************************************************
Viikko 19
9.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuollon lastensuojelu ja jälkihuolto / LN
10.5.2022 klo 8-14 Kasvatustyö/ Juniori AMK:n työpajat / HV, MK
**********
Vko 20
16.5.2022 klo 9.00 - 15.00 opintojakson kertaus, lastensuojelun kokemuskumppanin puheenvuoro / IU, MK, LN
17.5.2022 verkkotentti auki Itslearningissä klo 9.00 - 11.00
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 65 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Lähiopetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 17.5.2022.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön