Postpartum Midwifery Work and Nursing of New-Borns (5 cr)
Code: TH00BY32-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 01.05.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
25.04.2022 - 27.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Tiina Murto
- Marjatta Häsänen
- Satu Halonen
- Course
- TH00BY32
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
SYJÄ-opintojakson lähi- ja etäopetus. Tapaamiset tiistaisin ja/tai keskiviikkoisin.
Toteutuu vk17-22 . Muutokset mahdollisia
Vk 17 Opintojakson info (2 h): Tiina Murto & Marjatta Häsänen
Imetysohjauskoulutuksen info, Satu Halonen
Oppimiskeskustelu 1(2h)
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen Lähiopetus/Etäteams (Tiina Murto tai )Marjatta Häsänen
Oppimiskeskustelu 2 (3h):
Terveen vastasyntyneen seuranta (3h) Tiina Murto (tai Marjatta Häsänen)
Oppimiskeskustelu 3 (3h) :
Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta Lähiopetus/ EtäTeams : Marjatta Häsänen (tai Tiina Murto)
Neonatologin luennot 6 h ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot 3h+ 3h.
Synnytyksen jälkitarkastus 6 h (Vk etäluento ja vk harjoitukset lähiopetus). Etäluento jo vk 16.
Oppimiskeskustelu 4 LYSY ja Perhehotelli () EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen
Oppimiskeskustelu 5 Epäsäännöllinen lapsivuodeaika EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen
Raskauden ehkäisy synnytyksen jälkeen/ Bayer Christine Anckar?
Paritentti - materiaalitentti (3h) Etä. Marjatta Häsänen ja Tiina Murto
Objective
The student:
· Can independently care for the mother who gave birth and her family
· Can anticipate and identify changes in the well-being of the woman who gave birth, the new-born and their family
· Can guide the mother and family in a health-promoting and family-oriented manner
· Can care for a new-born
· Can prevent, identify and intervene in time in connection with changes in a new-born’s health
· Understands the importance of early interaction and supporting it as part of the puerperium period
· Can act in a way that supports parenting and early interaction
· Can observe the problems of early interaction
· Can perform a normal postpartum check
· Students will become familiar with the most common perinatal and neonatal disorders and problems.
· Students will know how to observe and care for a newborn as a multiprofessional team member in situations that threaten the health and life of the newborn.
Content
Contents
• Monitoring, counselling and evaluation of postpartum woman, new-born and family
• Methods for monitoring, caring for and assessing the condition of the mother and family after childbirth
• Care of a mother who has given birth normally or by caesarean section, and her family
• Postpartum complications
• Monitoring of mental wellbeing after childbirth
• Multiprofessional operations and referral for further treatment
• Breastfeeding counselling
• Content of health advice after childbirth
• Recovery after childbirth
• Childbirth discussion
• Family planning and contraception after childbirth
• Methods for monitoring the condition of a newborn
Support for Early Intervention and Parenthood
• Theoretical foundation for early interaction
• Observation in early intervention
• Methods for supporting early intervention and parenthood in midwifery
Postpartum Examination
• Recovery from childbirth and gynaecological status
• Childbirth discussion
• Family planning
• Parental benefits in postpartum examination
• Success of breastfeeding and problems in breastfeeding
Nursing of new-borns in need of intensive care
• The most common perinatal and neonatal disorders and problems
• Actions to take if the condition of the newborn changes
• Resuscitation of newborns
Materials
Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2015 (tai uudempi) . Toimittaneet Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)
Suositeltavaa:
THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet
Maila Deufel ja IMETYS
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/
Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys
Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/
Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/
Käpy ry https://kapy.fi/
ÄIMÄ ry https://aima.fi/
Teaching methods
-Oppimiskeskustelut, joihin opiskelija valmistautuu oppimistehtäviin perehtyen (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Simulaatio (neonatologia)
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen
Student workload
-Oppimiskeskustelujen aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat oppimistehtävät
-Lähi -ja etäopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t
Evaluation methods and criteria
Etämateriaalitentti Itsissä auki
26.5.22 klo 00.05- 30.5.22 klo 23.55. Opiskelijaryhmä muodostaa parit. Arviointi0-5.
Synnytyksen jälkitarkastussimulaatio hyväksytty/ hylätty. (100 % läsnäolo)
Vastasyntyneen elvytyssimulaatio hyväksytty/ hylätty (100 % läsnäolo)