Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 2 (B1) (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CB04-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 14.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 30
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Annika Karppelin
- Maria Välivirta Havia
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 8. Avoin AMK: 8.)
Ryhmät
-
VALMEK22Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Selko-opas yrittäjyyteen
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vkot 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset
TEEMA 2, vko 12: Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi
TEEMA 3, vko 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Ymmärtämis- ja sanastotehtävä: liiketoimintasuunnitelma
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman analyysi (BMC)
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: markkinatilanteen huomioiminen
- Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen
- Analyysi yrityksen asiakkaista ja kilpailijoista
- Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
TEEMA 5, vko 15: Työelämän toimeksiantoja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 6, vko 16: Teknologisia innovaatioita
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon uudelleenkirjoitus
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Keskustelu toimeksiannosta ja innovaatioista
TEEMA 7, vko 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video tuotteesta, palvelusta tai innovaatiosta
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään esim. erilaisiin tilastoihin, liiketoimintasuunnitelmaan ja teknologisiin innovaatioihin. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKO 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKO 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
VKO 15: Työelämän toimeksiantoja
VKO 16: Teknologisia innovaatioita
VKO 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Kiintiöt: CampusOnline 8, avoin AMK 8
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKO 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 13-14: Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen; Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista
VKO 16: Keskustelu toimeksiannoista ja innovaatioista
VKO 17: Pitchaus-video; Raportti luentovierailusta
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.