Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 2 (B1) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CB04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 14.03.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 30

Koulutus

  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Opettaja

  • Annika Karppelin
  • Maria Välivirta Havia
  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 8. Avoin AMK: 8.)

Ryhmät

  • VALMEK22
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.

Sisältö

Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Selko-opas yrittäjyyteen
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vkot 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset

Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset

TEEMA 2, vko 12: Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi

TEEMA 3, vko 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Ymmärtämis- ja sanastotehtävä: liiketoimintasuunnitelma
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman analyysi (BMC)
- Oppimispäiväkirja

TEEMA 4, vko 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: markkinatilanteen huomioiminen
- Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen
- Analyysi yrityksen asiakkaista ja kilpailijoista
- Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta

TEEMA 5, vko 15: Työelämän toimeksiantoja

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Oppimispäiväkirja

TEEMA 6, vko 16: Teknologisia innovaatioita

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon uudelleenkirjoitus
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Keskustelu toimeksiannosta ja innovaatioista

TEEMA 7, vko 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video tuotteesta, palvelusta tai innovaatiosta
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään esim. erilaisiin tilastoihin, liiketoimintasuunnitelmaan ja teknologisiin innovaatioihin. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.

VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKO 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKO 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
VKO 15: Työelämän toimeksiantoja
VKO 16: Teknologisia innovaatioita
VKO 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Kiintiöt: CampusOnline 8, avoin AMK 8

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKO 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 13-14: Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen; Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista
VKO 16: Keskustelu toimeksiannoista ja innovaatioista
VKO 17: Pitchaus-video; Raportti luentovierailusta

Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.