Nutrition in Physiotherapy (3 cr)
Code: TH00BD89-3006
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 10.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Johanna Kurtti
- Course
- TH00BD89
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
3 op: I-osa tammi-helmikuussa 2022 2 op ja II-osa huhtikuussa 2022 1 op.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina. II-osassa keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.
Objective
The student is able to
• desricbe the importance of nutrition in promoting health and treating diseases in populations of different ages,
• take advantage of nutrition-related knowledge in rehabilitation,
• support the client to make nutritional choices that support their ability to function by using Finnish nutrition recommendations,
• describe the basics of nutrition and nutrition physiology,
• describe the importance of nutrition in for example prevention of malnutrition and common diseases,
• identify the special nutritional needs related client’s diseases.
Content
Nutritionally recommended diet for health promotion and prevention of parental diseases and malnutrition, nutrition and diseases, nutrition and clients in different ages.
Materials
Oppimateriaali Its-alustalla
I-osa: tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.
II-osa: oppimateriaali käsitellään tarkemmin ensimmäisellä opetustunnilla.
Teaching methods
Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä ja tenttinä.
Student workload
3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä (I-osa 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä ja II-osa 1 op = opiskelijan työtä 27 h)
Evaluation methods and criteria
Numeerinen arviointi: HYL-K5
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Assessment criteria, good (3-4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen
Qualifications
No preceding knowledge