Laadunhallinnan ja standardien perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BS59-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
27.01.2022 - 02.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Opettaja
- Rauni Jaskari
- Sari Airenne
Ryhmät
-
DLELAK22Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)
Sisältö
- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (Opiskelijoiden luettavissa SFS online)
Opetusmenetelmät
Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (27.1, 15.2 ja 2.3). Lähipäivät toteutetaan Teams kokouksina.
Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmissä tehtävät tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (3 arvioitavaa tehtävää)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena.
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä suoritettavat tehtävät.
Tiedonhankinta lähdemateriaaleista on keskeisessä asemassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on jaettu viiteen osaan (Laadunhallinnan ja standardien perusteet, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 ja EFQM). Osissa on opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä. Nämä sisällöt on tarkoittettu itsenäiseen opiskeluun ja oman oppimisesi testaamiseen. EFQM osuudesta järjestetään erillinen lähipäivä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.
Sisältö:
-Laadunhallinnan ja standardien perusteet
-Standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (sisältö ja tavoitteet)
-EFQM
Lähipäivät: 27.1 (klo 14-18), 15.2 (14-16) ja 3.3 (klo 14-16). Lähipäivät toteutetaan Teams -kokouksina.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin
(opettajan arviointi, vertaisarviointi ja itsearviointi)
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa