Laatutyökalut ja tilastomatematiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BZ92-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Opettaja
- Taina Hovinen
- Hannele Kuusisto
Ryhmät
-
DLELAK22Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opit hyödyntämään tilastomatemaattista ohjelmaa tilastollisen datan esittämiseen ja tilastollisten tunnuslukujen laskemiseen ja keskiarvotestien ja varianssitestien suorittamiseen, tunnistat 7 laatutyökalua ja osaat soveltaa niitä käytäntöön.
Sisältö
- Tiedostoformaatit
- Datan esikäsittely, outlier-testit, puuttuvan datan käsittely
- Mittadatan graafinen esittely
- Käyrän sovittaminen ja lineaarinen regressio
- Otanta ja tilastolliset tunnusluvut
- Tilastollisen mallin testaaminen Z-testi, F-testi, Student t-testi
- Seitsemän laatutyökalua + yksi ekstra: histogrammi, tarkistuslomake, syy-seurauskaavio, Pareto-kuvaaja, hajontakaavio, valvontakortti, kerrostuma, vuokaavio
Oppimateriaalit
Tilastomatematiikan osuus:
- Oppikirja (ei pakollinen): Tilastollinen tutkimus, Heikkilä, 2014, Edita Publishing tai vastaava tilastomatematiikan tai tilastollisten menetelmien oppikirja
- Nettimateriaalit:
Kirjan nettimateriaali http://tilastollinentutkimus.fi/
Akin Taanilan menetelmäblogi https://tilastoapu.wordpress.com/
Aineistonhallinnan käsikirja (Tietoarkisto) https://www.fsd.tuni.fi/aineistonhallinta/fi/
Kvantitatiivisten tutkimuksen verkkokäsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Itslearning-oppimisympäristössä oleva ja sinne linkitetty sähköinen- ja verkkomateriaali, opetusvideot
Opetusmenetelmät
Osallistujan omaa aktiivisuutta ja tiedon rakentamista edesauttavat oppimismenetelmät.
Yhteiset etätunnit Teamsissä ja itsenäiset sekä ryhmätehtävät tapaamisten välillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen ja tiedon konstruoimista tukevat toimintatavat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä jakautuen etätapaamisiin ja niiden välillä suoritettavaan itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun.
Sisällön jaksotus
Tilastomatematiikan osuus:
- Analysoitavan datan esikäsittely ja valmistelu analyysiä varten
- Jakauman kuvaaminen luokittelua ja histogrammia käyttäen, yhteys normaalijakaumaan
- Tilastolliset tunnusluvut, variaatiokerroin ja graafinen esittäminen
- Numeerisen datan käsittely, hajontakuviot (mahdollisesti regressioanalyysi) ja korrelaatiot
- Keskiarvon keskivirhe, luottamusväli ja luottamustaso
- Tilastollisen testauksen idea ja tulkinnan yhteys todennäköisyysjakaumiin
Laatutyökalut:
- histogrammi
- tarkistuslomake
- syy-seurauskaavio
- Pareto-kuvaaja
- hajontakaavio
- valvontakortti
- kerrostuma
- vuokaavio
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tilastomatematiikan osuudessa käytettävä ohjelmisto: MS Excel -työpöytäsovellus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan suorittamiin oppimistehtäviin.
Esitietovaatimukset
Edetävyysehtona on matematiikan perusteiden hallinta.