Siirry suoraan sisältöön

Laatutyökalut ja tilastomatematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BZ92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.08.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi

Opettaja

  • Taina Hovinen
  • Hannele Kuusisto

Ryhmät

  • DLELAK22
    Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opit hyödyntämään tilastomatemaattista ohjelmaa tilastollisen datan esittämiseen ja tilastollisten tunnuslukujen laskemiseen ja keskiarvotestien ja varianssitestien suorittamiseen, tunnistat 7 laatutyökalua ja osaat soveltaa niitä käytäntöön.

Sisältö

- Tiedostoformaatit
- Datan esikäsittely, outlier-testit, puuttuvan datan käsittely
- Mittadatan graafinen esittely
- Käyrän sovittaminen ja lineaarinen regressio
- Otanta ja tilastolliset tunnusluvut
- Tilastollisen mallin testaaminen Z-testi, F-testi, Student t-testi
- Seitsemän laatutyökalua + yksi ekstra: histogrammi, tarkistuslomake, syy-seurauskaavio, Pareto-kuvaaja, hajontakaavio, valvontakortti, kerrostuma, vuokaavio

Oppimateriaalit

Tilastomatematiikan osuus:
- Oppikirja (ei pakollinen): Tilastollinen tutkimus, Heikkilä, 2014, Edita Publishing tai vastaava tilastomatematiikan tai tilastollisten menetelmien oppikirja
- Nettimateriaalit:
Kirjan nettimateriaali http://tilastollinentutkimus.fi/
Akin Taanilan menetelmäblogi https://tilastoapu.wordpress.com/
Aineistonhallinnan käsikirja (Tietoarkisto) https://www.fsd.tuni.fi/aineistonhallinta/fi/
Kvantitatiivisten tutkimuksen verkkokäsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Itslearning-oppimisympäristössä oleva ja sinne linkitetty sähköinen- ja verkkomateriaali, opetusvideot

Opetusmenetelmät

Osallistujan omaa aktiivisuutta ja tiedon rakentamista edesauttavat oppimismenetelmät.
Yhteiset etätunnit Teamsissä ja itsenäiset sekä ryhmätehtävät tapaamisten välillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen ja tiedon konstruoimista tukevat toimintatavat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä jakautuen etätapaamisiin ja niiden välillä suoritettavaan itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun.

Sisällön jaksotus

Tilastomatematiikan osuus:
- Analysoitavan datan esikäsittely ja valmistelu analyysiä varten
- Jakauman kuvaaminen luokittelua ja histogrammia käyttäen, yhteys normaalijakaumaan
- Tilastolliset tunnusluvut, variaatiokerroin ja graafinen esittäminen
- Numeerisen datan käsittely, hajontakuviot (mahdollisesti regressioanalyysi) ja korrelaatiot
- Keskiarvon keskivirhe, luottamusväli ja luottamustaso
- Tilastollisen testauksen idea ja tulkinnan yhteys todennäköisyysjakaumiin

Laatutyökalut:
- histogrammi
- tarkistuslomake
- syy-seurauskaavio
- Pareto-kuvaaja
- hajontakaavio
- valvontakortti
- kerrostuma
- vuokaavio

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tilastomatematiikan osuudessa käytettävä ohjelmisto: MS Excel -työpöytäsovellus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan suorittamiin oppimistehtäviin.

Esitietovaatimukset

Edetävyysehtona on matematiikan perusteiden hallinta.