Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE16-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 18.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 27
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS19APFYSIS19A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.
Sisältö
Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.
Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.
Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin.
Oppimateriaalit
Esteettömyysosioon käytettävä materiaali:
https://www.invalidiliitto.fi/ -> esteettömyys
Esteetön Wc ja kylpyhuoneopas:https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
Esteetön rakennus ja ympäristö - suunnitteluopas
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019
Tarvitset myös ergonomiaan liittyvää lahdemateriaalia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos
Lisäksi luentomateriaali lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita
Opetusmenetelmät
Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Esteettömyysosion 2,5 op voi hyväksilukea jos on suorittanut esim. Campus Onlinin tarjoaman Esteettömyyden verkko-opinnot (5op)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät koostuvat itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.
Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kahtena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja itslearningissä olevista tehtävistä.
Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissa. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu parettain/ pienryhmissä. Raporttien/tehtävien palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.
Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Itsenäiset tehtävät itslearningissa. Palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana. Apuvälinemessut Helsingissä (jos toteutuvat).
Vi :
Orientaatio opintojaksoon 2h
vi : 7
Esteettömyys, teoria 2h
vi : 7
Apuvälineet, teoria 2h
vi: 7
Apuvälinemessut.
vi:19
Seminaari:
vi:20
Ryhmä 1. vi: 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäistössä
Ryhmä 2. vi 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Koronatilanne voi muuttaa toteutussuunnitelmaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.
Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.
Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyteen liittyvien tehtävien luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.
Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.