Person as a Psycho-physical Entity, the Basics (3 cr)
Code: TH00BD91-3005
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 10.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Satu Takala
- Scheduling groups
- PFYSIS21A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS21B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- TH00BD91
realization.id
24796
realization.code
TH00BD91-3005
realization.startDate
01.01.2222
realization.endDate
31.07.2222
realization.enrollmentStart
02.12.2121
realization.enrollmentEnd
10.01.2222
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Person as a Psycho-physical Entity, the Basics
Content
Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis
Relaxation and recovery methods
Further information
Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleenetukäteen ja viimeistäänpoissaolopäivänä kirjallisesti.
Opiskelija esittää tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaapanoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikanaon opittu.
Further information
Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleenetukäteen ja viimeistäänpoissaolopäivänä kirjallisesti.
Opiskelija esittää tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaapanoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikanaon opittu.
Qualifications
Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy
Objective
The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa / Arviointi mukautettu SOLO -taksonomia, käydään läpi kurssin alussa.
- perustellun itse- ja vertaisrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä
Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.
Completion alternatives
-
Evaluation scale
H-5
Student workload
Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Arvioitavat oppimistehtävät (saattaa muokkautua -22 alkuvuoteen mennessä):
1. Yksilöllinen kirjallinen raportti liittyen psykofyysisiin stressireaktioihin ja palautumiseen
( arviointi 1-5)
2. Ryhmätehtävä jossa tuotetaan a) liikeilmaisuun tähtäävä video sekä b) toisen ryhmän tuottaman videon analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
3. Liikkumispelkokyselyn käytännön a) toteuttaminen ja b) kirjallinen analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
4. Rentoutumisen tukeminen psykofyysisenä menetelmänä -harjoituksen a) kirjallinen suunnittelu ja b) käytännön toteuttaminen pienryhmätyöskentelynä ja c) toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa, sekä d) itse- ja vertaisarviointi, joka voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6 pistettä. Koronatilanteesta riipuen toteutus joko etänä tai lähitoteutuksena (Hyväksytty-täydennettävä)
Teaching methods
Vuorovaikutteiset luennot
Kokemuksellinen oppiminen /ryhmässä oppiminen ja kokemusten jakaminen
Materials
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
International connections
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta
Content scheduling
Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen on molemmilla ryhmillä (A ja B) yhteisesti viikolla 2.
Vkot 3/5/7/9 yhteiset luennot 2h/vko molemmilla ryhmillä, sekä itsenäisiä ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä
Vkot 10-12 A- ja B-ryhmien eriytetyt tunnit 4h/vko
Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
30
realization.maxSeats
50
Number of ECTS credits allocated
3
realization.minCredits
3
realization.maxCredits
3
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
3
courseUnit.maxOptionalityCredits
3
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean