Siirry suoraan sisältöön

Neurofysiologia (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7073132-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikkokoulutus

Opettaja

  • Heidi Kalve
  • Seija Kirkko-Jaakkola
  • Marko Björn

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PBIOS20B
    Bioanalyytikko (AMK), S20B
  • PBIOS20A
    Bioanalyytikko (AMK), S20A

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kliinisen neurofysiologian perustutkimusten yleisperiaatteet ja käyttöindikaatiot jaosaa tunnistaa yleisimmät EEG:ssä esiintyvät artefaktat ja selkeät epileptiset ilmiöt. Opiskelija osaa kytkeä elektrodit EEG:ssä 10–20 –järjestelmän mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ääreishermoston toiminnan tutkimisen periaatteet neurografiatukimuksella.

Sisältö

Tavallisimmat kliinisen neurofysiologian tutkimusmenetelmät, niiden vakiointi ja laadunhallinta. Herätevastetutkimukset (VEP, BAEP, SEP). EEG- ja uni-rytmit sekä EEG provokaatiot. Neurografiatutkimukset ja yöpolygrafiatutkimukset.

Oppimateriaalit

Mervaala, Esa et al. Kliininen neurofysiologia . 1. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2019.
Ahonen, Aapo et al. Kliinisen fysiologian perusteet . Helsinki: Duodecim, 2012.
Opintojaksolla osoitettu materiaali.
Bear, Connors & Paradiso. 2001.Neuroscience Exploring tha brain, Second Edition, Lippincott Williams & Wilkins.

Opetusmenetelmät

Its-learning-oppimisympäristö. PC-pohjainen EEG-simulaattori. Etäopetus Zoomilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on kirjallinen koe viikolla 5, josta muodostuu opintojakson arvosanan pohja. Puolikas ei automaattisesti korotu ylöspäin, esim. 3,5 voi olla joko H3 tai H4.Opiskelija täyttää kokeen yhteydessä itsearvioinnin. Mikäli opiskelijan ja opettajan arvioinnit ovat keskenään ristiriidassa, käydään arviointikeskustelu, jolla pyritään löytämään yhteinen ymmärrys sekä valmentamaan opiskelijaa oppimisen ja itsearvioinnin taitojen kehittämiseen. Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa kokeiden lisäksi:
• verkkotehtävät, joista on mahdollista saada plussaa tai miinusta
Mikäli tehtävän palautus on myöhässä, tulee aina miinusta. Opintojakson kuluessa kerätään suullista opintojaksopalautetta ja suunnitellaan opintojaksontoteutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opintojaksopalaute kerätään sähköisellä lomakkeella opintojakson päätteeksi. Opintojaksopalautteet käsitellään koulutuskohtaisissakokouksissa lukukauden päättyessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä. Opetusmateriaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on yhteensä 54 h ja se jakautuu seuraavasti:• Kontaktitunnit 20 h• Kirjallinen koe 2 h• Kontaktiopetukseen liittyvä itsenäinen opiskelu (esim. kotitehtävät, luentomateriaaliinperehtyminen, muistiinpanojen täydentäminen ja kertaaminen) ja kirjallisiin kokeisiinvalmistautuminen 20 h• Itsenäinen verkkotyöskentely 12 h (EEG-simulaattori)

Sisällön jaksotus

Opintojakson käytyään opiskelija ymmärtää kliinisen neurofysiologian perustutkimusten yleisperiaatteet ja käyttöindikaatiot. Opiskelija osaa tunnistaa yleisimmät EEG:ssä esiintyvät artefaktat ja selkeät epileptiset ilmiöt. Opiskelija tietää ja osaa kytkeä elektrodit EEG:ssä 10–20 –järjestelmän mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ääreishermoston toiminnan tutkimisen periaatteet neurografiatukimuksella.

Opintojaksolla käsitellään tavallisimmat kliinisen neurofysiologian tutkimusmenetelmät, niiden vakiointi ja laadunhallinta. Herätevastetutkimukset (VEP, BAEP, SEP). Neurografiatutkimukset ja yöpolygrafiatutkimukset.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta:
opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekäottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.