Markkinatutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011662-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
28.02.2022 - 16.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS19MARPLIITS19mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy ITSlearning ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Infot, harjoitukset, ryhmätehtävät, pienimuotoinen markkinatutkimus yritykselle/organisaatiolle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyy monivalintakoe. Monivalintakoe on opintojakson lopuksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Markkinatutkimuksen toteutus ulkopuoliselle taholle yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5op, joka vastaa 135 h työmäärää.
Sisällön jaksotus
Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit ja menetelmät (Fokus-ryhmä, haastattelut, kyselyt, netnografia/havainnointi, dokumenttianalyysi)
- Kyselyiden laadinta ja analysointi webropol-työkalulla
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet
Käytännön markkinatutkimuksen toteutus on integroitu edeltäviin vaiheisiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja monivalintakoe. Monivalintakoe muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.