Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (1 op)

Toteutuksen tunnus: 100114-3190

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 19.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2022 - 04.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
ruotsi
Paikat
15 - 30
Koulutus
Konetekniikan koulutus
Opettajat
Anniina Teittinen
Vastuuopettaja
Anniina Teittinen
Opintojakso
100114
Toteutukselle 100114-3190 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ruotsin kielen opintojakso jakautuu seuraavasti:
Kirjallinen osio: 2 op
Suullinen osio: 1 op

Ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen taidon harjoittelu alakohtaisten ja monipuolisten tehtävien avulla työelämälähtöisesti. Tekstien kirjoittaminen, keskusteleminen, suulliset tehtävät, tekstien lukeminen, sanaston harjoittelu.

Ajoitus keväällä 2022, neljä tapaamiskertaa kampuksella:
12.1.
28.1.
11.2.
4.3.

Näiden lisäksi verkkotapaamisia pienryhmissä, näistä kerrotaan lisää opintojakson alkaessa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä materiaali itslearningissä.

Opetusmenetelmät

Opetus oppitunneilla, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tutkiva oppiminen, flipped learning, työelämälähtöisyys, itse-reflektointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus oppitunneilla, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tutkiva oppiminen, flipped learning, työelämälähtöisyys, itse-reflektointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät koostuvat palautustehtävistä, tunnilla tehdyistä tehtävistä ja kotitehtävistä. Tarkemmat ohjeet itslearningissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu läsnäoloon ja palautustehtäviin. Tehtäväkohtaiset ohjeet itslearningissä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun, opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viesintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja.

Siirry alkuun