News Production (5 cr)
Code: KU00BT07-3002
General information
- Enrollment
-
17.01.2022 - 30.04.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.01.2022 - 30.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Uutislähetyskurssin tavoitteena on antaa valmiudet käytännön uutistyötä varten. Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa toimittaa, käsikirjoittaa, kuvata ja äänittää television ja verkkomaailman standardit täyttäviä uutisvideoita.
Nopea tiedonvälitys asettaa haasteita toimittajalle ja kuvaajalle, ja päivittäisessä uutistyössä vaaditaan sinnikkyyttä ja taitoa valita kameran eteen näkökulman mukaiset ja asiantuntevat haastateltavat. Videouutisen kuvakerronnan on oltava havainnollistavaa, oivaltavaa ja sisältöä tukevaa. Materiaali on editoitava nopeasti valmiiksi, jotta katsojalle voidaan tarjota ajantasaista tietoa. Samalla pitää varmistaa, että journalismin taso säilyy korkealla ja että saadut tiedot pitävät paikkansa. Videouutisen on tarjottava tieto yleisölle tiiviisti ja selkeästi.
Tätä kaikkea harjoittelemme kurssilla.
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata radion ja television uutislähetyksen elementit ja niiden merkityksen
- tehdä tiedonhankinnan uutista varten
- laatia radion ja television uutislähetykseen sähkeen ja uutisjutun
- esiintyä luontevasti kameran edessä toimittajan roolissa
- osaa aikatauluttaa uutistyön toimitusrytmiin
Content
Students analyze the structure of television and radio news broadcasts. They practice initializing ideas, presenting, writing, and implementing an audio-visual newsletter and news story for quick publishing. They also cast news stories.
Materials
turkuamk.itslearning.com Uutistuotanto 2022
Teaching methods
Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiopedagogiikan mukaisista osaamisalueista erityisesti kriittistä ajattelua, aloitteellisuutta ja ryhmätyötä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Kukin opiskelija tutustuu uutistoimittajan työhön Yle Turun toimituksessa.
Opiskelijat harjoittelevat pienryhmissä uutistyöskentelyä ja tuottavat audio- ja videouutisia.
Completion alternatives
AHOT-menettely: tuota opintojakson opettajalle työnäytteet, jotka vastaavat opintojakson vaatimuksia.
Student workload
Jokainen opiskelija suraa päivän Yle Turun uutistoimittajan työtä ja kirjoittaa tästä raportin. Tämän lisäksi pidetään yhteinen seminaari, jossa esitellään tämän päivän tuloksia.
Kurssilla palautetaan mieleen jo aiemmin opitut uutistyön periaatteet, ja harjoitellaan niiden soveltamista videoiden tekemisessä.
Valtakunnallisen uutislähetyksen toimitetut jutut eroavat suoraan verkkoon nopeasti tuotetuista videoista. Siksi opintojaksolla analysoidaan erityyppisiä uutisvideoita ja harjoitellaan niiden tekemistä käytännön harjoitusten kautta.
Opintojaksolla käydään läpi äänityksen, videokuvaamisen ja editoinnin perussäännöt, ja harjoittelemme esimerkiksi uutisen tekemistä älypuhelimen avulla.
Aiheet, näkökulmat ja haastateltavat mietitään yhteisissä palavereissa uutiskriteereitä noudattaen, ja valmiit uutiset käydään läpi palautekeskusteluissa. Kritiikin saaminen on yhtä tärkeää kuin sen antaminen.
Uutisvideot toteutetaan sekä yksin että pareittain siten, että jokainen opiskelija on mukana kahden uutisvideon tekemisessä.
Lisäksi tehdään yksilötyönä radiouutinen.
Kurssilla tehtyjä laatukriteerit täyttäviä uutisvideoita julkaistaan Tutkassa.
Failed (0)
Opiskelija ei ole tuottanut kaikkia vaadittavia tehtäviä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden tekninen ja sisällöllinen ilmaisu on kelvollista ja ne tarjoavat oleellisen tiedon. Työpareina toteutettavissa harjoituksissa opiskelija vastaa omasta työpanoksestaan yhteisen lopputuloksen eteen. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
Assessment criteria, good (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen. Opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja kontaktiopetuksesta.
Assessment criteria, excellent (5)
Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Tekninen toteutus on moitteetonta, sisältö on houkuttelevaa ja sujuvasti rakennettua. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa eikä korvaamattomia poissaoloja ole lainkaan.