Visuaalinen kommunikointi (8 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BR18-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2022 - 04.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
29.08.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 5 - 30
- Koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Opettajat
- Mervi Vuolas
- Vastuuopettaja
- Mervi Vuolas
- Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
KMMMODVisualisointiJaMallintaminenMOD Visualisointi ja mallintaminen
- Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
- Opintojakso
- TE00BR18
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö: Informaatiomuotoilun perusteet
- Havainnointi ja käsin piirtäminen, Croquis
- Värien havainnointi, hahmolait
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien esittäminen
- Datan visualisointi
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoilullinen havainnointi
- Käsin piirtämisen tavat ja välineet
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunittelussa, 2000
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Vertaisoppiminen
Oppimispäiväkirja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 8 op = 216 h opiskelijan työtä, joka pitää sisällään ohjatun ja itsenäisen työskentelyn,
Ohjausta 4 h / viikko.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Suoritusten laatu, aktiivinen osallistuminen ja vastuunotto
Myöhässä palautetut tehtävät ja poissaolot alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole tehty, tai ne ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on tehty huolellisesti ja osallistuminen on ollut aktiivista ja työskentely vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät on tehty hyvin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. Opiskelija on ottanut vahvan vastuun oppimisestaan.