Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen kommunikointi (8 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BR18-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Mervi Vuolas

Vastuuopettaja

Mervi Vuolas

Ajoitusryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • KMMMODVisualisointiJaMallintaminen
    MOD Visualisointi ja mallintaminen

Pienryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä

Sisältö

Moduuli koostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoilullinen havainnointi
- Käsin piirtämisen tavat ja välineet

Oppimateriaalit

Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunittelussa, 2000

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Vertaisoppiminen
Oppimispäiväkirja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 8 op = 216 h opiskelijan työtä, joka pitää sisällään ohjatun ja itsenäisen työskentelyn,
Ohjausta 4 h / viikko.

Sisällön jaksotus

- Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen suunnittelussa.
- Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
- Opiskelija osaa hyödyntää käsinpiirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä

Sisältö: Informaatiomuotoilun perusteet
- Havainnointi ja käsin piirtäminen, Croquis
- Värien havainnointi, hahmolait
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien esittäminen
- Datan visualisointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: Suoritusten laatu, aktiivinen osallistuminen ja vastuunotto
Myöhässä palautetut tehtävät ja poissaolot alentavat arvosanaa.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole tehty, tai ne ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät on tehty, mutta niissä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät on tehty huolellisesti ja osallistuminen on ollut aktiivista ja työskentely vastuullista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät on tehty hyvin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. Opiskelija on ottanut vahvan vastuun oppimisestaan.