Muotoiluajattelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BX15-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.04.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiateollisuus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Tarmo Karhu
Vastuuopettaja
Tarmo Karhu
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
KMMMODDesignThinkingMOD Design Thinking
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
- 28.11.2023 12:15 - 15:45, Muotoiluajattelu TE00BX15-3001
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee muotoiluajattelun erilaisia määritelmiä, osaa myös omin sanoin määritellä muotoiluajattelun lähtökohdat, soveltaa näkökulmaa ja eri menetelmiä haasteisiin eri aloilla osana monialaista tiimiä.
Sisältö
Muotoiluajattelu on tapa tarkastella, nähdä aistia maailmaa.
Muotoiluajattelu ymmärrettäväksi tekemisenä ja merkityksellisyyden luojana.
Muotoiluajattelu 5 op opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat oppia kokonaisvaltaisen, inhimillisen ja kokeilevan lähestymistavan hyödyntämistä erilaisissa ammatillisissa haasteissa.
Opintojakso rakentuu Johdannosta ja neljästä pääteemasta (4K)
1. Kokonaisuus
2. Kokemus
3. Kokeilu
4. Konseptointi
Jokainen teema sisältää tehtäviä, jotka rakentavat ymmärrystä edellisen päälle.
Oppimateriaalit
Hyviä kirjoja ja artikkeleita:
Brown, T. 2019. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation.
Miettinen, S. (toim.). 2014. Muotoiluajattelu.
VanPatter, GK, Pastor; E.; Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived.
Burnett, B. & Evans, D. 2016. Designing Your Life, How to build a well-lived, joyful life.
Raami, A. 2020. Intuitio3: Yhteys mahdottomaan ratkaisuun.
Hyppönen, H. 2020. Luomiskertomus: Matkalla luovuuden tulevaisuuteen.
Miettinen, S. (toim.) 2021: Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen.
Opetusmenetelmät
Harjoitukset, projektityö, raportoinnit ja reflektoinnit, vertaisoppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 185h työpanosta (1 op = 27h)
Oppimistehtävät:
-yksilöharjoitustyöt ja raportit
-ryhmäharjoitustyöt
-ryhmäprojekti
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2023, tiistaisin ja perjantaisin 3-4h jaksoissa. Mahdollisesti opetusta myös keskiviikkoiltapäivisin.
Kurssin aikana opitaan muotoiluajattelua sekä yleisesti että liittyen oman elämän muotoiluun.
Opiskelu koostuu harjoituksista, tehtävistä, työelämäprojektista sekä aktiivisesta ryhmätyöskentelystä..
Muotoiluajatteluun tutustutaan kirjallisuuden, nettilinkkien sekä ohjaus- ja lukupiirikeskustelujen kautta ja sitä sovelletaan palvelumuotoiluprojektissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Arvosanaan vaikuttaa aktiivinen osallistuminen tehtävien suorittamiseen sekä ryhmätyöskentelyyn, tehtävien ja projektin suorittaminen ammattimaisuuteen pyrkien sekä sovitun aikataulun noudattaminen.
Arvioinnin perusteina (yksilöharjoitustyöt ja raportit, ryhmäharjoitustyöt):
- Tiedonhankinnan kattavuus ja hyödyntäminen työskentelyssä
- Reflektointi, näkökulmien ymmärtäminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen
- Ideoiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus
- Tehtävien palauttaminen sovitussa aikataulussa
Vertaisarviointi vaikuttaa arvosanan muodostumiseen opettajan arvioinnin lisäksi.
Hylätty (0)
Määrä: Tehtävät eivät ole valmiita / niitä puuttuu ja / tai
Laatu: Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1
Teoria ja metodologia ymmärretään huonosti. Tehtävien toteutus ovat heikkotasoisia.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat tuskin hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.
Tyydyttävä 2
Teorian ja metodologian ymmärtämisen ja niiden soveltamisen alkeita tehtävissä.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Teorian ymmärtämistä ja menetelmien soveltamista tehtävissä, mutta työ voisi olla vahvempi.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat hyvällä tasolla.
Aktiivinen osallistuminen.
Erittäin hyvä 4
Teoria ja metodologia ymmärretään yleisesti ja niitä sovelletaan erittäin hyvin tehtävissä.
Luotettava tiedonhankinta, innovatiivisuus sekä viestintä ja dokumentaatio hyvällä tasolla.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Teorian ja menetelmien hallitseminen ja niiden soveltaminen tehtävissä kiitettävällä tasolla. .
Erinomainen tiedonhankinta, innovatiivisuus ja erinomainen viestintä ja dokumentointi.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.