Ideointimenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BX12-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.12.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
KMMMODIdeointiKonseptointiJaPrototypointiKMM Ideointi, konseptointi ja prototypointi
-
DMUOTS21Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi, S21
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Sisältö
Moduuli muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Luovan ideoinnin menetelmät
Oppimateriaalit
https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.
Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Harjoitustyöt ja projektityö
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Kontakti - ja etäopetus työjärjestyksen mukaisesti. Lähipäivät perjantaisin. Etäillat ti-ke-to.
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135h opiskelijan työtä, joka koostuu sekä kontakti- että etäopetuksesta työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.
Lähipäivät perjantaisin. Etäillat ti-ke-to.
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Luovuus
Megatrendit ja skenaariot
Visioiva konseptointi
Ideoinnin menetelmät
Prototypointi ideoinnissa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusten laatu, työskentely ja vastuunotto.
Jatkuva palaute
Itse- ja vertaisarviointi
Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu, tai niitä ei ole tehty hyväksytyllä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Pääosa tehtävistä on tehty, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät on suoritettu hyvin ja huolellisesti. Työskentely on ollut vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät on tehty hyvin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. .