Sales and Customer Service (5 cr)
Code: KH00CB17-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2021 - 21.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 30.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 16 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Professional Sales
- Teachers
- Annika Karppelin
- Course
- KH00CB17
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Viikoittaiset tapaamiset lukujärjestyksen mukaan perjantaisin, alkulukuvuodesta verkossa, tilanteen salliessa loppukeväästä myös luokassa.
Objective
Having completed the course, the student is able to:
apply customer oriented thinking in sales processes
develop profitable customer relationships
use customer-oriented practices in service
Content
Customer oriented thinking
The significance of sales to the success of a firm
Sales Process
The customer´s buying behavior
Customer experience
Customer service
Materials
Useita kirjoja, soveltuvin osin aina aiheiden mukaan
Niemi&Vuori (toim.). 2021. Myyntityö vuorovaikutuksena.
Rubanovits ja Aalto.2012. Myy enemmän, myy paremmin.
Reinboth. 2008. Johda ja kehitä asiakaspalvelua.
Ojanen. 2013. Reseptejä asiakassuhteisiin: asiakasta ei jätetä!
Bergström&Leppänen. eri vuosia. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Lisäksi tunnilla esitetty materiaali ja niiden tarkemmat lähteet.
Teaching methods
Innopeda ja tutkivan oppimisen menetelmät täydentävät luentoja ja keskustelua.
Flipped learning - opiskelija valmistautuu esim. keskusteluun lukemalla etukäteen tai etsimällä tietoa annetusta aiheesta.
Completion alternatives
Työtodistus 100h (tarkemmin alla)
sekä suullinen tietoperustaa mittaava tentti.
Ennen opintojakson alkua tai opintojakson alussa esitettävä työtodistus aktiivisesta, vuorovaikutteisesta myyntityötä ja jonkinlaisen asiakasportfolion hallintavastuusta. Työtodistuksen tulee kattaa minimi 100h vuorovaikutteista asiakaspalvelutyötä. (Esim. puhelinmyyntityö ei kata vuorovaikutteisuutta).
Tämän lisäksi opiskelija suorittaa suullisen tentin osoittaakseen teoreettisen tietoperustan hallinnan myynnistä ja asiakkuuksien hoidosta. Suullinen tentti on 20-30 minuuttia.
Ota yhteyttä vastuuopettajaan viimeistään 28.1. 2022 jos haluat ahotoida opintojakson. Tentti pidetään viikolla 5.
Student workload
Opiskelijan työn (133h) mitoitus:
Opetus/kontaktitunnit: 26h
Itsenäinen työ, valmistautuminen tunneille: 60h
Palautettavat tehtävät, perehtyminen: 47h
Eli minimi viikkotyö 5 - 6 h joka viikko, lisäksi palautettaviin tehtäviin laskettu 5h +10h + 32h (reflektio).
Tehtäviä on 5
Kaksi tehtävää ovat tuntitehtäviä, 3 palautettavaa tehtävää.
Suoritettavat tuntitehtävät (2) ilmoitetaan its alustalla. Arvionti hyv/hyl
Palautettavat tehtävät:
1) Myynti- ja ostoprosessin kuvaus ja selitys
Myyntiprosessin kuvaus valitusta myyntitapahtumasta ja asiakkaan näkökulmasta kuvattu ostoprosessi samasta tapahtumasta (parityö) hyv/ hyl
tehtävästä keskustelu tunnilla ja vertaisarviointi.
2) Asiakaskokemuksen muodostuminen
Asiakaskokemuksen analysointia. Valitun asiakaspalvelupisteen asiakkaiden ryhmittelyä ja asiakkuuden syiden ja asiakkaan tavoitteiden pohdintaa (parityö) (Arvosana 1-5)
3) Opitun reflektio, (arvosana 1-5)
Tarkat tehtävänannot ja palautus its oppimisympäristössä.
Evaluation methods and criteria
Kirjallinen loppureflektio 75%
Asiakaskokemuksen tarkastelu myyntitilanteessa ja raportointi 25%
Aktiivisuus ja harjoitteisiin osallistuminen - vaikuttavat korottavasti
Failed (0)
Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia tehtäviä tai ne ovat puutteellisia, tai opiskelija ei ole palauttanut osaamisen reflektiota tai palautus ei täytä tehtävänantoa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1
Opiskelija on palauttanut vaaditut tehtävät ja on ollut mukana muissa tehtävissä. Opiskelija on palauttanut reflektion, mutta se on niukka tai opitun käsittely on pintapuolista ja keskittyy vain muutamaan opittuun asiaan.
Arvosana 2 täyttää osan arvosanan 3 kohdista, mutta ei täysin.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3
Opiskelija on ollut tehtävissä aktiivinen ja suorittanut kaikki pakolliset palautukset.
Reflektio osoittaa opintojakson sisällön pohdintaa, mutta kokonaisuus jää osittain pinnalliseksi tai konkreettinen osoitus oppimisesta on vaillinaista.
Arvosana 4 täyttää arvosanan 3 ehdot ja osittain arvosanan 5 vaatimuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana 5
Opiskelija on palauttanut kaikki pakolliset palautukset ajoissa ja on osallistunut aktiivisesti muihin tehtäviin (tuntiaktiviteetteja, keskusteluja ym.)
Opiskelijan palauttama oppimista osoittava reflektio käsittelee opintojakson kokonaisuutta poimien erityisiä sisältöjä, muodostaen opitusta ehjän ja laajan kokonaisuuden. Teksti näkyy pohdinta ja analyyttinen ote sekä luetun hallinta.