Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP30-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
02.02.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 130
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Marjo Salmela
- Sanna-Maria Nurmi
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YGEROK22VGerontologinen asiantuntijuus, K22 (verkko)
-
YKLASK22Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K22
-
YTEKEK22Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K22
-
YTEEDK22Terveyden edistämisen koulutus, K22
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· selittää tutkimuksen tieteenfilosofisia lähtökohtia · kuvata tutkimusprosessin
· kuvata keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· lukea ja tulkita määrällistä ja laadullista tutkimusta
· syventää osaamistaan tutkimusaineiston analyysissä
· syventää osaamistaan tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa
· arvioida tietoa kriittisesti
· hallitsee tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö
· Tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat
· Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi
· Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· Tutkimusaineiston analysointi
· Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
· Tiedon kriittinen arviointi
Oppimateriaalit
Katso tehtävän ohjeet ja oppimateriaali Itslearningista.
Alkutentti perustuu kirjaan Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavissa myös e-kirjana.)
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Alkutentti
Oppimistehtävä
Lopputentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itslearningissa.
Lopputentissä kaksi uusintamahdollisuutta. Tentin / uusinannan käyttämättä jättäminen katsotaan hylätyksi kerraksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-toteutus eli Online-toteutus. Jakson aloitusinfo 2.2.2022 klo 8.30 - 9.30, ICT_B1047 Alpha.
Verkkotentti opintojakson alussa ja lopussa.
Oppimistehtävien hyväksyntä, kommentointi ja arviointilausunto.
Oppimistehtävien kytkentä opiskelijan opinnäytetyöhön (kehittämisprojektiin).
Oppimistehtävä tehdään yksilötyönä ja ensimmäisen lukukauden aikana.
Opettajien tuki tarvittaessa erikseen järjestettävissä ohjaustilaisuuksissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Omavalintaiset tutkimukset ja palautusajat. Tutkimukset on kuitenkin hyväksytettävä ennen oppimistehtävän tekemistä. Tutkimuksen tulee olla yliopistossa tehty opinnäytetyö (pro gradu, lisensiaatintyö tai väitöskirja). Mikäli tutkimus sisältää sekä laadullisen että määrällisen tutkimusotteen, voi opiskelija ehdottaa tällöin vain yhtä tutkimusta. Itslearningissa on esitetty ne pääsääntöiset tieteenalat, joilta tutkimuksia voi etsiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso alkaa alkutentillä (samaa mieltä - eri mieltä; 50 kysymystä, vastausaikaa 30 min.), jonka läpäisy on edellytys opintojaksolla jatkamiselle. Hyväksytyn alkutentin jälkeen aloitetaan oppimistehtävä, jossa analysoidaan laadullinen ja määrällinen tutkimus. Tutkimukset tulee hyväksyttää opettajalla ennen analysoinnin aloittamista. Muuten ajoitus on vapaa. Suositus: ajoita tehtävän tekeminen niin, että se palvelee sekä opinnäytetyösi kirjallisuushakua että sen tutkimusmenetelmällistä osiota. Lopputentti kannattaa suorittaa vasta oppimistehtävän tekemisen jälkeen, koska sen tekeminen ja palautteen saaminen antaa lisää valmiuksia tenttiin. Oppimistehtävän palautus viimeistään toukokuussa 2022. Kun palautat tehtävän Itslearningiin, niin ilmoita siitä vastuuopettajalle sähköpostissa (suositus). Tämä nopeuttaa tehtävän arviointia. Opettaja antaa lyhyen kirjallisen palautteen 2 viikon sisällä tehtävän palauttamisesta. Lopputentti (samaa mieltä - eri mieltä; 60 kysymystä, vastausaikaa 45 min.) avautuu toukokuussa ja on siitä eteenpäin auki opintojakson loppuajan. Lopputentistä tuleva arvosana on koko opintojakson arvosana, joten mieti tarkkaan sen tekemisen ajoitus.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· selittää tutkimuksen tieteenfilosofisia lähtökohtia
· kuvata tutkimusprosessin
· kuvata keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· lukea ja tulkita määrällistä ja laadullista tutkimusta
· syventää osaamistaan tutkimusaineiston analyysissä
· syventää osaamistaan tutkimuksen luotettavuuden arvioinnissa
· arvioida tietoa kriittisesti
· hallitsee tutkimuksen eettisiä periaatteita
Opintojakson sisältö:
· Tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat
· Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi
· Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät
· Tutkimusaineiston analysointi
· Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
· Tiedon kriittinen arviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Alkutentti: hyväksytty / hylätty
Tutkimukset: hyväksytty / hylätty
Oppimistehtävä: hyväksytty / hylätty
Lopputentti: T1 - K5 (pisterajat Itslearningissa)
Opintojakson arvosana = lopputentin arvosana