Skip to main content

Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) (2 cr)

Code: 100115-3193

General information


Enrollment
01.12.2021 - 16.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 70
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Sirpa Niittymäki
Teacher in charge
Sirpa Niittymäki
Groups
PKONTK20A
PKONTK20A
PKONTK20B
PKONTK20B
Course
100115
No reservations found for realization 100115-3193!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan suunnitelman mukaan hybridinä. Lähi- (NÄRlektionerna) ja etätunnit (DISTANSlektionerna) on merkitty toteutukseen. Tunnit ovat joko lähi- tai etätunteja, mutta samanaikaisesti ei ole molempia toteutuksia. Lähitunneilla kaikki ovat paikan päällä kampuksella, etätunneilla ZOOMissa. Myös etätunnit edellyttävät aktiivista osallistumista.

Vecka 2 Presentation av studieperioden: innehåll, deltagande, bedömning etc.
DISTANSlektionerna 1-2 Text: Mikko berättar om sina studier, s.1


Vecka 3 Att studera till ingenjör, skriftliga och muntliga övningar, s.2-5
DISTANSlektionerna 3-4 Testpunkt 1. Skriftlig uppgift, Mina ingenjörsstudier. Lämnas in i ITS senast
29.1.klockan 23.00.

Vecka 4 Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det, s. 9-10, text och
DISTANS- övningar
lektionerna 5-6
Testpunkt 2. Muntlig uppgift, video: Mina arbetserfarenheter. Lämnas in i ITS senast 5.2. klockan 23.00.

Vecka 5 Text: Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes AB, s.11-13. Text och övningar
DISTANS-
lektionerna 7-8

Vecka 6
DISTANS- Text: Vad är ERP s.14-15?
lektionerna 9-10 Testpunkt 3. Referat av en finsk text. Temat ERP. Lämnas in i ITS senast 19.2. klockan 23.00.

Vecka 7 I telefon, s. 16-20. Telefonfraser och muntliga övningar
NÄRlektionerna 11-12

Vecka 8 Varken kontakt- eller distansundervisning!

Vecka 9 Testpunkt 4. Telefonfraser s. 16-20, skriftligt prov i klassrummet (45 min)
NÄRlektionerna 13-14


Vecka 10 Testpunkt 5. E-post. Att skriva e-post s. 21-22, fraser Lämnas in i ITS senast
NÄRlektionerna 15-16 19.3. klockan 23.00.
Text: Företaget Siipotec , s .23-25

Vecka 11 Text: Företaget Siipotec , s .23-25 fortsätter
DISTANS- Företaget Etteplan, s. 24
lektionerna 17-18

Vecka 12 Text: Vindkraftverk, s.25-27
DISTANS-
lektionerna 19-20 OBS! Därtill kommer det ett par texter som självstudier!
Vecka 13 Muntliga presentationer i smågrupper

NÄRlektionerna 21-22

Vecka 14 Testpunkt 6.Textförståelseuppgifter+uppsats
NÄRlektionerna 23-24

Vecka 15 Muntliga presentationer i smågrupper
NÄRlektionerna 25-26

Vecka 16 UUSINTAKOEPÄIVÄ

Objective

The student can communicate in writing in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

Opettajan kokoama materiaali, julkaistaan Itslearningissä

Teaching methods

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisä, palautettavia kirjallisia ja suullisia tehtäviä.

Exam schedules

Tehtäväpohjainen, opiskelijan näyttöihin perustuva opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa. Uusintakoepäivä viikolla 16.

Pedagogic approaches and sustainable development

Ryhmäohjaus,itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Ohjattuja tapaamisia 26 h, itsenäinen työskentely 55 h

Evaluation methods and criteria

ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Optimassa. Taitotasoja sovelletaan myös Testpunkt- tehtävien arvioinnissa.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Tehtäväpohjainen opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa (vähintään 75 % lähi-/etätunneista).
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee. Lähi-/etätunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään Testpunkt-tehtävillä.

Opiskelijan osaamisen arviointi tehdään kuuden arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Testpunkter 1-6) sekä erillisen suullisen esittelyn (ks. toteutussunnitelma Muntliga presentationer) avulla.

Testpunkter 1-6
• Opiskelijan on tehtävä kaikki kuusi arvioitavaa tehtävää.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 0 p.- 3 p. siten että
o 0 p.= tehtävä palautettu myöhässä tai hylätty. HUOM! myöhässä palautetusta tehtävästä saa aina 0 p. Myöhässä palautettavat tehtävät on kuitenkin tehtävä riittävän kattavasti. Huolimattomasti tehtyä, myöhässä palautettua tehtävää ei hyväksytä.
o 1 p.= tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanana taso 1-2)
o 2 p.= tehtävä suoritettu hyvin (arvosanana taso 3)
o 3 p.=tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanana taso 4-5)
• Testpunkt-tehtävien pisteistä opiskelija saa opintojakson Skriftlig kommunikation (2op) arvosanan seuraavasti:
5 = 17 p. – 18 p.
4 = 14 p. – 16 p.
3 = 10 p. – 13 p.
2 = 7 p. - 9 p.
1 = 4 p. - 6 p.
0= 0 p. - 3 p.
HUOM! Edellytys on, että luokassa tehtävistä Testpunkt 4 (Telefonfraser) ja Testpunkt 6 (Textförståelse) –tehtävistä joka tapauksessa vähintään toinen on suoritettu hyväksytysti.
Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä tehtäviä uudelleen. Tämä perustuu tutkintosääntöön §21.
Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään Testpunkt 2:n, lähituntien suullisten harjoitusten sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Kuvaukset ovat nähtävillä Optimassa.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Failed (0)

0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Assessment criteria, good (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Assessment criteria, excellent (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Further information

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Go back to top of page