Professional Interaction and Ethics (5 cr)
Code: TH00CA39-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2021 - 21.04.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Liisa Pirinen
- Sirppa Kinos
- Tiina Laakso
- Course
- TH00CA39
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
OPINTOJAKSO TOTEUTETAAN LÄHIOPETUKSESSA KAMPUKSELLA.
Toteutussuunnitelman sisältöihin muutokset mahdollisia opintojakson alkuun saakka.
21.4.2022 klo 8.15-9 Jakson aloitus (TL)
21.4.2022 klo 9-15.00 Vuorovaikutus asiakakastyössä (TL, ML)
22.4.2022 Itsenäistä työskentelyä. Oppimistehtävään perehtyminen. Haastattelujen sopiminen. Haastattelurungon laatiminen.
28.4.2022 klo 8.15-11.30 Vuorovaikutusharjoitukset (TL, ML)
29.4.2022 Itsenäinen työskentely. Haastattelutehtävä.
5.5.2022 klo 8.15-11.30 Ammattietiikka. Ihmiskäsitys. (LP)
6.5.2022 klo 8.15 -15.45 Ennakkotehtävä: simulaatioihin valmistautuminen. Itsenäistä työskentelyä.
12.5.2022 klo 9.00 -11.30 Sosiaalihuoltolaki, Laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista (SK) (HUOM! ALOITUSAIKA ERI KUIN LUKUJÄRJESTYKSESSÄ)
19.5.2022. klo 8.15-11.30 Simulaatiot, pienryhmät A, B, C, D (LP, TL, SK, ML)
19..5.2022 klo 12.30-15.45 Simulaatiot pienryhmät, E, F, G, H (LP, SK, TL, ML)
20.5.2022 Itsenäistä työskentelyä haastattelujen toteuttaminen.
27.5.2022 Verkkotentti+opintojaksopalaute klo 8.30-9 (tenttiaika 20 min).
2.6.2022 klo 9-11. Huom. muuttunut ajankohta. Oppimistehtävän purku (A+B+C), SK, TL, LP 3 tilaa. Osallistuminen vain, jos olet tehnyt haastattelutehtävän. Muilla korvaava purkuseminaari oppimistehtävän II palautuksen yhteydessä (opiskelijat organisoiat itse).
3.6.2022 Oppimistehtävän palautus
Oppimistehtävän palautus 3.6.2022 (2. palautuspäivä 4.11.2022).
Objective
• you are familiar with the values and professional ethics guiding social services, and you are able to follow them in interactive situations
• you are familiar with the basic concepts of professional interaction
• you know how to plan and evaluate your interaction in different situations
• you are familiar with different views of human beings and understand the significance of these views and values in client work
• you are familiar with key legislation concerning client work in social services
Content
• professional interaction and dialogue
• the concept of ethics and professional ethics
• Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
• the Social Welfare Act
Materials
Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Juujärvi, Soile; Myyry, Liisa & Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
Sosiaalihuoltolaki
Teaching methods
Yksilö- ja parityöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatioperusteinen.
Exam schedules
27.5.2022 (toinen 30.9.2022 ja kolmas 25.11.2022 uusintatenttimahdollisuus).
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.
Completion alternatives
-
Student workload
Oppimistehtävä 3 op. Oppimistehtävän purkuseinaarissa läsnäolovelvoite.
Tentti 1 op
Lähiopetus ja simulaatiot 1 op. Simulaatioissa läsnäolovelvoite.
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä 3 op (hyl/T1-K5.
Tentti 1 op hyv./hyl.
Lähiopetus ja simulaatiot 1 op. Simulaatioissa läsnäolovelvoite.
Failed (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan simulaatioihin
- hän osaa erottaa ammatillisen vuorovaikutuksen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hänellä on haasteita soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, good (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatioissa
- hän ymmärtää ammatillisena vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä
- hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, excellent (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, simulaatioissa
- hän ymmärtää ammatillisena vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä kiitettävästi
- hän osaa soveltaa teoriatietoa monipuolisesti käytännön toimintaan.