Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 25.04.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Laakso
- Sirppa Kinos
- Vastuuopettaja
- Tiina Laakso
- Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
- Opintojakso
- TH00CA39
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ma 25.4..22 klo 16.00-18.00 Opintojakson aloitus. Ammatillinen vuorovaikutus (TL)
Ma 2.5..22 klo 16.00-18.00 L Sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista ja SHL (SK)
Ma 9.5.22 klo 16.00-18.00 Ammattietiikka. Ihmiskäsitys. (TL)
Ma 16.5.22 klo 16.00-18.00 Simulaatiot (TL, SK)
Ke 18.5.22 klo 16.00-18.00 Its tentti lainsäädännöstä. Opintojakson purkuseminaari. Opintojakson palaute. ( SK, TL)
Tavoitteet
• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Juujärvi, Soile; Myyry, Liisa & Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
Sosiaalihuoltolaki
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja parityöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatioperusteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
18.5.22 klo 16-18. Uusintatentti koulutusohjelman uusintatenttipäivinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 3 op (palautus 3.6.2022, toinen palautus 31.10.2022)
Tentti 1 op
Lähiopetus ja simulaatiot 1 op. Simulaatioissa läsnäolovelvoite.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 3 op hyl./T1-K5.
Tentti 1 op hyl./hyv.
Lähiopetus 1 op
Hylätty (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan simulaatioihin
- hän osaa erottaa ammatillisen vuorovaikutuksen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hänellä on haasteita soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatioissa
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä
- hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, simulaatioissa
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä kiitettävästi
- hän osaa soveltaa teoriatietoa monipuolisesti käytännön toimintaan.