Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2021 - 29.03.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
Tavoitteet
• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä
Sisältö
• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali: Vilen, Leppämäki, Ekström 2008 (tai uudempi): Vuorovaikutuksellinen tukeminen, Helsinki, WSOY sekä Näkki P. & Sayed, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Tenttiin myös lähiopetusmateriaali.
Opetusmenetelmät
ryhmätyöskentely
itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
4.5.22 klo 16-18. Valvottu ryhmätentti. Uusinta koulutusohjelman uusintatenttipäivinä. Tentissä ei saa olla opintojakson materiaalia mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27 opiskelijan työtuntia.
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä (ks. lisätietoja)
vko 13 ke 30.3.22 16.00-18.00 Aloitus, jakson tavoitteet, ryhmäjaot. Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä. Erilaiset näkökulmat ja lähestymistavat ohjaamiseen. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa. Sirppa Kinos.
vko 14 ke 6.4.22 16.00-18.00 Erilaiset näkökulmat ja lähestymistavat ohjaamiseen jatkuu. Motivointi muutokseen. . Sirppa Kinos.
vko 15 ma 11.4.22 16.00-18.00 Ryhmäroolit ja ryhmän vaiheet. Vuorovaikutustaidot ryhmän ohjaajan välineenä. Heidi Ristseppä.
vko 16 ke 20.4.22 16.00-18.00 Erilaiset näkökulmat ja lähestymistavat ohjaamiseen jatkuu. Systeeminen lähestymistapa. Sirppa Kinos.
vko 17 ke 27.4.22 16.00-18.00 Ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä ja reflektio itsenäisiin ohjauskertoihin. Heidi Ristseppä.
vko 18 ke 4.5.22 16.00-18.00 Valvottu ryhmätentti. Sirppa Kinos.
Verkkotapaamisten ulkopuolella opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä ja toteuttavat yksilöohjausprosessin (3 ohjauskertaa, jokainen toimii vuorollaan ohjaajana) sekä ryhmänohjausprosessin (3 ryhmänohjauskertaa).
Linkki jakson opetukseen:
https://turkuamk.zoom.us/j/64051776085
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ennakkotehtävä:
Perehdy etukäteen ohjauksen lähestymistapoihin ja menetelmiin tenttikirjoissa. Perehdy myös alustavasti erilaisiin esimerkkeihin ohjausmenetelmistä:
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
(esim. tehtäviä alkuvaiheen ryhmäytykseen, positiivinen kierros, miellekartta, kannabiskeskustelu, kiusaamiskeskustelu, omien raha-asioiden hoitaminen)
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf (esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi)
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf (mitkä tahansa harjoitukset täältä)
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki. https://vahvike.fi/fi (mitkä tahansa harjoitukset täältä).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
Ryhmän ohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
Kontaktiopetus 1 op, hyväksytty / hylätty
Tentti 2 op hyl/1-5
Hylätty (0)
- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tunne ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan vuorovaikutukseen opintojaksolla
- yksilön ja ryhmän ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa vielä kehittämistä
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
-hän tietää ryhmän kehitysvaiheita
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti ryhmässä
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, ryhmässä
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä kehittää määrätietoisesti ohjausosaamistaan
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä.