Skip to main content

Research and Development Methods (5 cr)

Code: MS00BP16-3006

General information


Enrollment
02.12.2021 - 03.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Teachers
Timo Tolmunen
Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Course
MS00BP16
No reservations found for realization MS00BP16-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä. Tehtävä on opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa itslearning-oppimisalustassa 4.1.2022 ja se palautetaan itslearningin palautuslaatikoihin 15.1.2022 mennessä.

Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta; 1) opinnäytetyön käynnistäminen, 2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteista ja 3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteista.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

Objective

After completing the course, the student is able to:
· to search and utilize scientific literature
· to identify and describe the main research and development approaches and analysis methods
· to choose and apply an appropriate methodology for his/her work
· to evaluate the validation of the research and development
· to write a scientific report
· to understand the significance of research data

Content

The emphasis on content may vary depending on implementation and field of study:
· Introduction to research including ethics
· Literature search and review
· Developing a research plan
· Research Ethics and Research Integrity
· Survey research methods
· Data analysis, statistical methods
· Research presentation

Materials

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai itslearning-oppimisalustassa),

• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha. (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino, 266 s.
• Hirsijärvi Sirkka, Remes Pirjo ja Sajavaara Paula. (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi, 465 s.
• Heikkilä Tarja, (2014), Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti ja Pulkkinen Pekka, (2013), Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Vilkki Hanna, (2014), Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf

Teaching methods

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

Student workload

Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua sekä ennen muita lähipäiviä yht 30 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävät
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävät
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua valitun tutkimusmenetelmän mukaan.

Lähiopetus 16 h

Oppimistehtävät, yht 87 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys (video) ja arviointi/vertaisarviointi

YHTEENSÄ 133 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Evaluation methods and criteria

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.

Go back to top of page