Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF58-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2021 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Heli Arokki
- Opintojakso
- TH00BF58
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
10.1 4h Info ja lapsen normaalikehityksen teoriaa, TT-prosessi TEAMS
13.1 6h Sensomot. perusvalmiudet ja leikin teoriaa
14.1 4h Tt-arvioinnista ja DDDM TEAMS
7.2 7h Sensomot. perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoitus
11.2 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
10.3 7h purku/ Terapian tavoitteet
11.3 7h Terapian toteutus
2h Etätentti ma 28.3. klo 14-16
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Poissaolot lähiopetuksesta osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
27hx7op= 189h, joista lähiopetusta on 42h.
Portfolio:
Lapsen normaalikehitys si-viitekehyksessä
Leikin teoria.
Leikin arviointi, sensomot.perusvalmiuksien havainnointi (opiskelija tekee itsenäisesti päiväkodissa tms. ympäristössä sopivan ikäiselle lapselle)
Pohdinta
Ennakkotehtävät: sensomot. valmiuksista, leikistä, arvioinnista
Jälkitehtävänä: näkö-, kuulo- ja liikuntavammaisen lapsen leikki
VMI- testin toteutus
Kognitiiviset teoriat ryhmätyö ja itsenäisenä työnä referaatti kognitiivisten teorioiden tai strategioiden käytöstä lasten/kouluikäisten terapiassa.
Terapiamenetelmä-ryhmätyö
Materiaalit ja tehtävänannot tarkemmin itslearningistä!
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio hyv/hyl, +/-1
Tentti 1-5
Tuntiaktiivisuudella voit vaikuttaa arvosanaasi
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti