Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF60-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 08.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Johanna Säteri

Ryhmät

  • MTOIMK21
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää mielenterveyskuntoutujan kohtaamiseen ja terapiasuhteeseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää mielenterveystyössä hyödynnettäviä viitekehyksiä,
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.

Sisältö

Mielenterveyskuntoutujan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät
Mielenterveystyössä hyödynnettävät viitekehykset
Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia tai psykiatrinen sairaus
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.

Opetusmenetelmät

Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät 6x7h= 42t, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 147t

Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Esseet ennen tiimipäivää.
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset)
1 x itsenäinen verkkotehtävä (luova toiminta)
1 x tiimin verkkotehtävä (case)
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin

Reflektiopaperi (palautus 12.4 klo 16.00 mennessä)

Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä.

Sisällön jaksotus

Aikataulu ja suunnitelma:

Vk 2
Opiskelijat katsovat itsenäisesti Itslearningista:
- Opintojakson info
- Luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella
- 14.1 klo 14-15 mahdollisuus konsultoida opettajaa etänä ("kysy opelta")


Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 7.2 mennessä.

Tiimipäivät:

9.2 Mielialahäiriöt (Irina ja Johanna)
10.2 Luovat menetelmät (Irina)

(4.3 klo 14-15 mahdollisuus konsultoida opettajaa etänä - "kysy opelta")

8.3 Ahdistuneisuushäiriöt (Johanna)
9.3 Psykoosi ja skitsofrenia (Irina)
4.4 Persoonallisuushäiriöt (Johanna)
5.4 Syömishäiriöt (Irina)

Verkkotehtävät:

Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 14.3 mennessä)
Luovan menetelmän itsenäinen kokeilu


Opintojakson tehtävistä:

Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä. Harjoitus suunnataan tukemaan psyykkistä / kognitiivista työhyvinvointia ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan. 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.

Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana muulle ryhmälle. Harjoitukset voivat olla yksilötehtäviä, tai niiden teossa voidaan hyödyntää pienryhmätyöskentelyä. Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.