Projektinhallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3191058-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 25.01.2022
Ajoitus
25.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Markku Lindell
Ryhmät
-
VAVY2122Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee
- erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
- projektin elinkaaren projektin valmistelusta suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja päättämiseen
- erilaisia projektin johtamis- ja toteutusmalleja
- projektitoiminnan yleisimmät viitekehykset, standardit ja sertifiointijärjestelmät
- ohjelmajohtamisen ja salkunhallinnan periaatteet
- projektitoimintaa liiketoiminnan näkökulmasta
- projektiosaamisen yleiset perusteet. Opintojaksolla opiskelija saa evästyksen Projektiyhdistyksen PMAF-sertifikaattikokeen suorittamiseen.
Sisältö
- Projektin vaiheet, valmistelu: sidosryhmät, tavoitteet, laajuus, rajaus, toteutettavuus ja projektin vaatimukset. Projektin suunnittelu: ositus ja työmäärät, aikataulu, resurssit, kustannukset, riskienhallinta, viestintä. Projektin toteuttaminen ja päättäminen: projektipäällikön rooli, seuranta, ohjaus, raportointi, muutoshallinta ja projektin päättäminen
- Projektitoiminnan viitekehykset: IPMA, PMI, ISO, sertifikaatit, kompetenssialueet
- Erilaiset projektien johtamis- ja toteutusmallit, ketterät menetelmät
- Ohjelmajohtaminen ja salkunhallinta, linkittyminen organisaation liiketoimintaan ja strategiaan
Oppimateriaalit
Turner, J. Rodney (2014), Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub)
Cynthia Stackpole Snyder (2013), A User's Manual to the PMBOK Guide, John Wiley & Sons, Inc.
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2008. Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki,
Risto Pelin (2011), Projektihallinnan käsikirja, ISBN 9789526720111
Kai Ruuska (2013), Pidä projekti hallinnassa, ISBN: 9789521419416
Lisää kirjallisuutta ja materiaaleja opintojakson oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu webinaareista ja online palavereista, yksilökohtaisista oppimistehtävistä, ryhmätehtävistä ja vertaisarvioinnista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksytysti suoritettu PMAF Foundation projektiosaamisen sertifiointikoe on opintojakson osasuoritus.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka ja kontruktivistinen oppimismenetelmä. Ongelmanratkaisu soveltamalla uusia teorioita ja käytäntöjä yksilöiden aiempaan tietoon. Lähiopetuksessa, verkkoseminaarien aikana ja proaktiivisen itseoppimisen avulla käsitellään ja keskustellaan nykyaikaisen projektinhallinnan teorioita ja käytäntöjä opiskelijaryhmissä. Opiskelija soveltaa omaa ammatillista kokemustaan laajentaakseen ja soveltamalla teorioita reaalimaailman ongelmien ja tehtävien ratkaisemiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12h,
Yksilötehtävät, 47h
Ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit 76h
Yhteensä 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ItsLearning oppimisalustalla.
Opintojakso alkaa 25.1.2022, jolloin ennakkotehtävä on saatavissa itsLearning (ITS) alustalla hyväksytysti opintojaksolle ilmoittautuneille. Ennakkotehtävä on tärkeää palauttaa oppimisalustalle viimeistään 6.2.
Webinaarien / online tapaamisten aikataulu on seuraava:
ti 8.2. klo 16.00-19.
ti 1.3. klo 16.00-17.30
ti 15.3. klo 16.00-17.30
ti 29.3. klo 16.00-17.30
ke 20.4. klo 16.00-17.30
PMAF Foundation projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe on osa opintojakson vaatimuksia, koe järjestetään toukokuussa. Webinaarien (verkko-opetus) luento-osuudet tallennetaan oppimisalustalle myöhempää katselua varten.
Opintojakso koostuu erilaista projektinhallinnan aihealueista ja niihin liittyvistä yksilö-, ryhmä- ja vertaisarviotehtävistä, jotka on aikataulutettu. Opintojaksolla on tärkeää noudattaa annettuja aikatauluja yksilö-, ryhmä- ja vertaisarviotehtävissä.
Opintojaksolla keskitytään projektinhallintaan liittyviin aiheisiin, jotka ovat yhteisiä kaikille projekteille riippumatta projektin toimialasta, tyypistä tai koosta.
Opintojakson sisältö: Projektinhallinnan perusteet, peruskäsitteet, terminologia ja -käytännöt. Projektin elinkaari. Projektin valmistelu-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet sekä projektin johtaminen, kontrolli-, valvonta- ja päätösvaiheet. Sidosryhmien tunnistaminen, analyysi ja johtaminen, sekä erilaiset roolit projekteissa, roolit erityisesti projektipäällikön kannalta korostaen tietoja, taitoja, velvollisuuksia ja vastuita projektin elinkaaren eri vaiheissa.
Opintojaksolla esitellään ja keskustellaan kansainvälisistä projektinhallintakehyksistä, mukaan lukien ISO-standardit, PMI, PMBoK ja IPMA. Muutamia esimerkkejä erityisistä nykyaikaisista projektinhallintamenetelmistä käsitellään parhaina käytäntöinä tietyille projektityypeille. Opitaan myös projektiohjelmien ja salkunhallinnan perusteet ja miten projektitoiminta liittyy organisaation strategiaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n opiskelijoiden kiintiö: 3 opiskelijaa.
Opintojakso toteutetaan suurelta osin verkkototeutuksena ja siinä tarvitaan verkkotyökaluja, esim. Zoom/Teams.
Varmista, että käytössäsi on
- riittävä laajakaistan yhteysnopeus ja laatu
- rauhallinen työskentely-ympäristö, laadukas äänentoisto / headset sekä web kamera
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Samaa asteikko käytetään myös arvioitaessa ryhmätehtäviä, joissa vertaispalautteita ja -arvioita käytetään suuntaa antavina arvioina. Hyväksytysti suoritettu PMAF foundation sertifiointikoe.
Lopullinen arvosana muodostuu yksilötehtävän ja ryhmätehtävien keskiarvona.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksyttävästi annetussa ajassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinnan peruskäsitteitä ja teorioita ja on palauttanut ja suorittanut annetut tehtävät hyväksytysti ja ajallaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektijohtamisen teorioita ja konsepteja hyvin ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa tietoa annettuihin tehtäviin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee projektijohtamisen teorioita ja konsepteja erinomaisesti ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää annettua ja itsenäisesti löydettyä ammatillista ja tieteellistä kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja soveltaa uutta opittua tietoa ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia.