Well-being and Functional Ability at Work and Everyday Life (5 cr)
Code: TH00BD99-3004
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 31.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 35 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Marion Karppi
- Anu Granberg
- Kati Naamanka
- Satu Takala
- Course
- TH00BD99
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Johdanto työhyvinvointiin - osio
Ennakkotehtävä: Kertaa edellisistä opinnoista hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn osatekijät. Kirjoita lyhyt max puolen sivun tiivistelmä ja palauta Itsiin ENNEN ensimmäistä tuntia.
VKO 2 ja 3 (2+2 h): Johdanto työhyvinvointiin /Marion Karppi.
VKO 4: (2h) Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK
HUOM! Ergonomiaosuuteen liittyy Unkarista tulevan ft-opettajan tunnit viikolla:
Ryhmä 20B:
ti klo 8-12 ja pe 8-12, päivä alkaa 2h teorialla ja jatkuu 2h käytännön osuudella. Aiheena on "Ergonomics and spinal mobilization"
Ryhmä 20A:
Artikkelitehtävä Itsissä.
KEVÄT 2022 Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -asiakasprojekti (Kati Naamanka ja Teemu Hyytiä):
Tämä asiakasprojekti on 1 op:n laajuinen. Projekti sisältää kaksi lähitapaamista hammaslääkäriopiskelijan kanssa ICT-talolla. Ensimmäinen tapaaminen on fysioterapeuttinen tutkiminen ergonomian näkökulmasta, ja toisella tapaamiskerralla ft-opiskelija antaa asiakkaalle palautteen tutkimisen tuloksista sekä ohjeita jatkoon.
Ajoitus:
Projekti-info viikolla 2 (Teams; kaikki)
INFO asiakkaille (Teams): 28.1.2022 (kaikki)
PFYSIS20B:
R1 TUTKIMUSKÄYNNIT 5.-6.4.
OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT 19.-20.4.
PFYSIS20A:
R2 TUTKIMUSKÄYNNIT 27.-28.4.
OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT 2.5. JA 5.5.
POTILASSIIRTOJEN EGRONOMIA -osio (Satu Takala)
VKO 4-6 ( 2h + 2x4h) Potilassiirtojen ergonomian perusteet. /Satu
Yhteinen alustus etänä 26.1. 8-10
A-ryhmä 31.1. 8-12 sekä 4.2. 12-16
B-ryhmä 9.2. 8-12 sekä 10.2. 12-16
VKO ?: (4h) Simulaatioharjoitus SimuCenterissä. Ryhmä jaetaan kahteen pienryhm
VKO ?: (4h) Ergonomiasimulaatiot SimuCenterissä/ KN & MK. Simulaatioon valmistautuminen, ks Lisätietoja-kohta.)
PALAUTUMINEN TYÖSSÄ JA ARJESSA -osio (Anu Granberg)
PFYSIS20B:
Ennakkovalmistautuminen: ennakkomateriaaliin tutustuminen (ohjeet ja materiaali: ITS)
16.3 (2h) Aloitustunnit: alustus aiheeseen (palautuminen, hyvinvointianalyysi mittarina, työn muotoilu työhyvinvoinnin tukena) ja ohjeistus pienryhmätyöskentelyyn, lähiopetus
7.4 (2h) virtuaalinen keskusteleva opetus, mm. hyvinvointianalyysien ryhmäpalaute
Valmistautuminen viimeiseen lähitapaamiseen ITS:n ohjeistuksen mukaisesti pienryhmissä toimien
13.4 (4h) Pienryhmätyöskentelyn refkletiotunnit sekä työn muotoilua käytännössä, lähiopetus
PFYSIS20A:
Ennakkovalmistautuminen: ennakkomateriaaliin tutustuminen (ohjeet ja materiaali: ITS)
27.4 (2h) Aloitustunnit: alustus aiheeseen (palautuminen, hyvinvointianalyysi mittarina, työn muotoilu työhyvinvoinnin tukena) ja ohjeistus pienryhmätyöskentelyyn, lähiopetus
10.5 (2h) virtuaalinen keskusteleva opetus, mm. hyvinvointianalyysien ryhmäpalaute
Valmistautuminen viimeiseen lähitapaamiseen ITS:n ohjeistuksen mukaisesti pienryhmissä toimien.
16.5 (4h) Pienryhmätyöskentelyn refkletiotunnit sekä työn muotoilua käytännössä, lähiopetus
Objective
The student is able to
• identify factors affecting well-being,
• explain the different load situations and load factors occurring during work and everyday life,
• evaluate the total load of the client in work and everyday life, utilizing the total load estimating methods,
• evaluate the client’s work and functional environment and physical load of work,
• present solutions to achieve optimal load,
• plan and implement physiotherapeutic preventive and welfare-promoting means to lower the load of work and functioning,
• act in multidisciplinary teams as a representative of physiotherapy.
Content
The elements of well-being, load factors of work / functioning, different dimensions of ergonomics, assessment of work and operating environment from ergonomic perspectives, assessment of physical load factors, ergonomics of assisting patient transfer, relationship of well-being and recovery, promotion of well-being by preventive physiotherapy methods.
Materials
KEVÄT 2022: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tarvittava materiaali, ohjeistus ja palautuskansiot löytyvät ITSistä.
Pedagogic approaches and sustainable development
KEVÄT 2022 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Tärkeää: ITS-materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta tulee perehtyä ennen projektin alkua. Raporttipohjaan kirjoitetaan teoriaosuus lähteineen sekä ensikäynnin suunnitelma ennen ensimmäistä asiakastapaamista. Tämä tuotos palautetaan ITSin palautuskansioon ohjaajan nähtäville viimeistään viikkoa ennen tapaamisen ajankohtaa.
Opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä ensikäynnin suunnittelussa, sillä emme saa esitietoja asiakkaasta etukäteen, sekä videoanalyysissä (liikennevalomenetelmän avulla). Yhteenveto ja palaute asiakkaalle tehdään yksilötyönä.
Student workload
KEVÄT 2022 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Projekti koostuu seuraavista tehtävistä (vastuutehtävät opiskelijoille jaetaan projektin alussa):
-INFO (Teamsin välityksellä) hammaslääkäriopiskelijoille projektin sisällöstä (mikä on tavoite, miten valmistautua ft-tapaamiseen, minne tulla ja miten ajanvaraus tapahtuu)
-Ft-opiskelijan huolellinen tutustuminen ITSin materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta ja työn kuormitustekijöistä
-Ajanvarauksen suunnittelu sähköiselle alustalle
-Videot (HL-laitoksen opetushoitaja kuvaa jokaisesta hl-opiskelijasta työskentelyvideon, joka välitetään vastaanottavalle fysioterapeuttiopiskelijalle analysoitavaksi). Videoanalyysissa käytetään Liikennevalomenetelmää (ITS - Mittarit)
-1 käynti, ft-tutkiminen ("ergonomialasit päässä" eli ergonomian/työkurmituksen näkökulma). Mittarina Rasittuneisuusmittari (ITS -Mittarit) ja soveltuvin osin muita
-2 käynti, jolloin katsotaan asiakkaan kanssa yhdessä hänestä kuvattu video, asiakas saa palautteen videosta ja tutkimisen tuloksista sekä ohjeet jatkoon (esim physiotools)
Koko projektin ajan kirjoitetaan raporttipohjaan raporttia projektista annetun ohjeistuksen (ITS) mukaisesti. Palautuslaatikoihin palautetaan sovitusta 1. tutkimiskerran suunnitelma, 2. palautekerran suunnitelma sekä kirjeen muotoon kirjoitettu palaute, joka lähetetään hl-opiskelijalle, sekä raportti.
Evaluation methods and criteria
KEVÄT 2022 Hammaslääkärin ergonomia -projekti: NUMEERINEN ARVIOINTI 1-5: Projektin suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista projektin toteuttamiseen, annettujen vastuutehtävien hoitamisen ajallaan, asiakastyön toteuttamisen sovitusti sekä kirjallisten tuotosten palauttamisen ITSiin sovitusti.
Arviointikriteeristö
5 erinomainen: oppimisen ja aihealueen rakentava reflektointi, käytetty vähintään 10 eri lähdeviitettä, joista osa kansainvälisiä julkaisuja. Aihealueiden monipuolinen käsittely eri teemojen osalta (työhyvinvoinnin määrittely, työn kuormitus- ja voimavaratekijät, työn kuormitus- ja voimavaratekijät valitussa ammatissa, palautuminen), raportti ottaa kantaa kyseisen työn kuormitustekijöihin kattavasti ja sisältää käytännönläheisiä ehdotuksia palautumiseen.
4 kiitettävä: raportti on sisällöllisesti laadukkaampi kuin tasoa 3, mutta aihealueen kriittistä tulkintaa on vähäisesti tai raportti on muilta osin heikompi kuin tason 5 kuvauksessa.
3 hyvä: vähintään 5 eri lähdeviitettä, reflektiota oppimisen suhteen on tehty, aihealuetta on käsitelty annetun ohjeistuksen mukaan, kuormitusta on käsitelty yleisellä tasolla ja osin valitun ammatin perusteella.
2 tyydyttävä: raportti on sisällöllisesti laadukkaampi kuin tasoa 1, mutta aihealuetta on käsitelty osin pintapuolisesti ja se on muilta osin heikompi kuin tason 3 kuvauksessa.
1 välttävä: oppimisen reflektointi on pinnallista, mutta siinä tulee esiin tiedon lisääntyminen annetuilla aihealueilla, ohjeen mukaiset teorian osa-alueet on käsitelty pintapuolisesti. Lähteitä on käytetty, mutta niukasti.
Hylätty: Raportti ei sisällöltään noudata annettua ohjeistusta, lähdeviitteitä ei ole käytetty tai ne ovat aiheen kannalta irrelevantteja tai eivät perustu luotettavaan tietolähteeseen. Oppimista ei ole reflektoitu. Osa tehtävänannon aihealueista jää raportissa kokonaan käsittelemättä.
Arvioinnin saaminen edellyttää lisäksi annettujen tuntitehtävien ja muiden tehtävien palautusta Itsiin määräajassa.
Qualifications
The student is able to explain the loading of musculoskeletal system in function taking into account holistic conception of man.
Further information
KEVÄT 2022: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintojen tulee olla pääosin suoritettu / menossa
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.