Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV76-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Camilla Laaksonen
- Johanna Vaaherkumpu
Ryhmät
-
PENHOS21Ensihoitajakoulutus, Turku, S21
Tavoitteet
Tavoitteet
• pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti työelämän moniammatillisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan ja harjaantuu esim. monikulttuurisen asiakkaan kohtaamisessa ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ajankohtaisia haasteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyden ja hyvinvoinnin indikaattoreita ja tiedon merkitystä palveluiden tarpeen tunnistamisessa ja järjestämisessä
• osaa kuvata sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kokonaisuuden (sis. työ- ja toimintakyvyn tukemisen sekä kuntoutumisen) sekä palveluja ohjaavan lainsäädännön
Sisältö
Sisältö
• 1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy ensihoidossa ja hoitotyössä
- rekisteri- ja tilastotiedot
• 2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, ensihoitojärjestelmä sekä näiden kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva
Arviointiasteikko
H-5