Pedagogiikka kirjastotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY64-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 08.11.2022
Ajoitus
01.11.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
DKITIS22Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen
Sisältö
- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet
Oppimateriaalit
Löytyy ITSlearning -oppimisympäristöstä
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiedon rakentely, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.
Opiskelijalle 135h
Sisällön jaksotus
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Sosiokulttuurinen innostaminen
Tapaamiset:
1.11 klo 9.-10.00 ja 17-18.00
15.11 klo 9.-10.00 ja 17-18.00
29.11 klo 9.-10.00 ja 17-18.00
13.12. klo 9.-10.00 ja 17-18.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin painopisteet käydään läpi opintojakson alussa.
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa