Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi liiketoiminnan osana (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CA04-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Sanna Merisalo
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS22
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida liiketoimintaa eri liiketoimintamallien avulla
- tehdä liiketoimintasuunnitelmaa tukevan markkinointisuunnitelman
- tehdä markkinointiviestintämateriaalin yrityksen valitulle palvelulle ja esittää sitä myyvästi

Sisältö

-Yrityksen liiketoiminnan analysointi
-Liiketoimintamallien analysointi
-Markkinointisuunnitelman teko pohjautuen liiketoimintaan
-Markkinointiviestintämateriaalin tekeminen valitulle palvelulle

Oppimateriaalit

- Alexander Osterwalder &Yves Pigneur: Business Model Generation, sivut 1-125.
- The St. Gallen Business Model Navigator (55 Business Models).

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt
- vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu
seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen ja arviointi sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi.
Lähiopetus: lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt sekä näiden
vertaisarviointi.
Itsenäiset ryhmätyöt.

Sisällön jaksotus

Liiketoimintamallien analysointi (Business Model Generation, UN goals)
Yrityksen nykyisen liiketoiminnan analysointi ja uuden innovointi sekä näiden esittely (Business Model Canvas, New Business Exploration Canvas)
Markkinointisuunnitelman teko pohjautuen liiketoimintaan (STDP-prosessi)
Messuständin suunnittelu ja esittely.
Ennakkotehtävä alkaa viikolla 35 +5 lähiopetuskertaa, itsenäiset tehtävät, ryhmätöitä.
Oppimisympäristö: It´s Learning.

Ryhmä A: 16.9. klo 13-16, 7.10. klo 13-16, 3.11. klo 9.15-12.00, 25.11. klo 10.30-12.30, 9.12. klo 9.15-12.00

Ryhmä B: 16.9. klo 9.15-12.00, 7.10. klo 9.15-12.00, 3.11. 13-16, 25.11. klo 13-16, 9.12. klo 9.15-12.00

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavia kohteita on neljä. Jokainen kohde on 25% kokonaisarvosanasta.

Henkilökohtainen työ:
1. Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektion kommentointi, kirjapiiri. Opettajan arviointi hyväksytty/hylätty.

Ryhmätyöt:
2. Yrityksen liiketoiminnan analysointi, innovointi ja esittely, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 1-5
3. Kirjallinen markkinointisuunnitelma, opettajan arviointi 1-5
4. Uuden palvelun esittely messuilla, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 1-5.

Opiskelijan läsnäolo ja aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätyössä voivat nostaa tai laskea arvosanaa.

Hylätty (0)

Mikäli jokin arvioinnin kohde eli kirjareflektio, liiketoiminnan esittely, markkinointisuunnitelma tai
messuesittely hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-ymmärtää liiketoimintamallien analysoinnin ja markkinoinnin suunnittelun perusteita
-osaa tuottaa markkinointiviestintämateriaalia
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-toimii osana ryhmää ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti ja itsenäisesti luettua materiaalia
-analysoi liiketoimintamalleja perusteellisesti ja kehittää markkinointia
-tuottaa brändin mukaista markkinointiviestintämateriaalia
-toimii hyvin ryhmässä ja arvioi omaa roolia siinä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija täyttää edelliset mainitut kriteerit (arvosana 1-4) sekä osaa:
-reflektoida kriittisesti teoriaa ja tuo uusia näkökulmia
-analysoi ja kehittää tavoitteellisesti ja asiakaslähtöisesti liiketoimintamalleja ja markkinointia
-osaa tuottaa iskevää ja myyntiä tehostavaa markkinointiviestintämateriaalia.