Pedagogiikka kirjastotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY64-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
- 08.12.2023 13:00 - 16:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen
Sisältö
- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet
Oppimateriaalit
Löytyy ITSlearning -oppimisympäristöstä
Opetusmenetelmät
Opintojakson tapaamiset, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiedon rakentely, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).
Sisällön jaksotus
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito
- Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Tapaamiset:
1.9. klo 9.15-12
12.10. klo 13-16
10.11. klo 13-16
8.12. klo 13-16
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin painopisteet käydään läpi opintojakson alussa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa