Skip to main content

Research Methods (2 cr)

Code: 6000BJ11-3001

General information


Enrollment
01.12.2021 - 09.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 30.04.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
Sami Lyytinen
Course
6000BJ11
No reservations found for realization 6000BJ11-3001!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Tutkimusmenetelmät kurssi osuu yleensä opsissa ajankohtana kolmannen opintovuoden kevätlukukauteen. Sen yhtenä tarkoituksena on saada pääosin neljänteen opintovuoteen osuva opinnäytetyö aluilleen.

Tutkimusmenetelmät kurssin toteutuksessa on kolme pääteemaa:
- Opinnäytetyöprosessin kuvaaminen ja läpikäyminen sekä aikataulutuksesta sopiminen
- Opinnäytetyön tekstin rakenteeseen ja yleisluonteeseen tutustuminen
- Kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmentelmien perusteet
Näistä pääteemoista ajallisesti selvä pääpaino on kvantitatiivisten ja kvalitativisten tutkimusmenetelmien osuudessa.

Kurssi jakautuu noin 8-9 oppimiskertaan tai oppituntikokonaisuuteen. Niiden aieet ovat:
1. Kurssin johdanto-osio ja opinnäytetyöprosessi ey-tekniikassa
2.Tutkimusartikkelin ja opinnäytetyön rakenne
3. Tutkimusasetelma, tutkimustyypit, tutkimusprosessi käytännössä
4. Johdanto kvantitatiivisiin menetelmiin. Tutkimuskysymys, tutkimushypoteesit; otokset ja otanta.
5. Aineiston tunnusluvut - keskiluvut, hajonta ja keskiarvon luotettavuus
6. Tilastollisen päättelyn perusteet
7. Tulosten esittäminen - taulukot ja graafit
8. Kvalitatiiviset menetelmät
9. Lopputehtävä

Objective

After the coursestudent
- is able to compose coherent and comprehensible scientific texts
- applies conventions of academic writing in his thesis
- aplies principles of data acquisition in his thesis
- knows how to present his reserach subject in a comprehensible manner
- can assess and discuss others' thesis in a constructive manner
- is familiar with thesis progress and its the requirements

Content

- Tieteellisen lähestymistavan ja arkiajattelun suhde
- Tutkimusprosessi
- Tieteellinen selittäminen
- Erilaisia lähestymistapoja
- Kysely- ja haastattelututkimukset
- Kvalitatiivinen tutkimus
Tilastollisten ja tilastotieteellisten työkalujen kertaaminen ja soveltaminen tutkimuksessa:
- Tilastolliset peruskäsitteet
- Regressio ja korrelaatio
- Todennäköisyys, normaalijakauma
- Luottamusväli
- Hypoteesin testaus
- Riippumattomuustesti
- Keskiarvotestit, regressioanalyysi

Exam schedules

Kurssi päättyy isoon lopputehtävään. Varsinaista tenttiä ei ole.

Pedagogic approaches and sustainable development

Kurssi toteutuu keväällä 2021 lähi- ja etäopetuksen hybridiopetuksena. Kurssin toteutuskerroissa pyritään painotamaan lähitoteutusta, mutta niissäkin taataan opettajan puheäänen kuuluminen ja tietokoneella esitetyn materiaalin näkyminen esimerkiksi sairauden vuksi kotona opiskelevalle. Koronatilanteen kehittymistä seurataan ja etäopetuksen siirtyminen tehdään ulkopuolelta tulevien määräysten johdosta tai opiskelijoiden kanssa yhteisesti sovitusti.

Oppitunneille on ennakkomateriaalia ja tehtäviä. Pyrkimys on, että niiden avulla oppitunneista saadaan käänteisen luokkahuoneen mukaisia.

Oppimateriaalina käytetään pääosin ulkoisista lähteistä löytyvää materiaali (kirjallisuus ja menetelmäopintoihin liittyvät verkkoalustat). oppitunneilla käytettävä materiaali on jaetaan myös opiskelijoille.

Completion alternatives

Kurssin rinnalla kulkee verkkomateriaali, josta voidaan muodostaa oma kurssitoteutuksensa 8esimerkiksi vaihdossa komannen kevään viettäville). Verkkomateriaali oostuu samoista materiaaleista kuin lähiopetukseen perustuvakin, mutta siinä opettajaveoiset osuudet on korvattu vuden 2020 opetuksesta taltioiduilla verkko-opetuksilla.

Student workload

Kurssiin liittyy 16-18 oppituntia. Pääosa kurssin työstä liittyy ennakkmateriaaliin tutustumiseen ja tehtävien tekemiseen.

Go back to top of page