Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CD55-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 30.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Linnankadun taidekampus
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
19 - 28
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettajat
Marja Susi
Anna-Mari Rosenlöf
Marjo Harju
Opintojakso
KU00CD55

realization.id

25875

realization.code

KU00CD55-3001

realization.startDate

01.01.2222

realization.endDate

30.06.2222

realization.enrollmentStart

02.12.2121

realization.enrollmentEnd

31.01.2222

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

fi

realization.name

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden ydinosaamista sekä kulttuurihyvinvoinnin keskeisiä teemoja ja käsitteitä.

Opinnoissa keskeistä on hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistäminen taiteen, kulttuurin ja luovuuden avulla saavutettavasti.

Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista laajennetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen työskentelyn teemoihin.

Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys-, taide- ja kulttuurialojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opinnoissa eri ammattialoilla työskentelevät opiskelijat kehittävät kulttuurihyvinvointialan osaamista yhdessä moniammatillisesti.

Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen eri toimintaympäristöissä ja palveluprosesseissa erilaisten toimijoiden kanssa.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja, kehittämistehtäviä ja arvopohjaa

- jäsentää ja ymmärtää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi ilmiönä, toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina

- tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin ytimessä olevan henkilökohtaisen taide- ja kulttuurisuhteen yksilöiden ja yhteisöjen kulttuuristen tarpeiden perustana sekä mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen ihmiskeskeisesti ja asiakaslähtöisesti

- tunnistaa moniammatillisessa yhteistyössä oman ja toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet

- kehittää uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti

- suunnitella kulttuurihyvinvointipalveluja tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

realization.grade0Description

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

realization.grade1Description

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

realization.grade3Description

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

realization.grade5Description

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.

Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.

Opintojakso rakentuu lähipäivien eri teemojen ympärille.

Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.

Opintojakson teemoja ovat mm:
- kulttuurihyvinvoinnin tietoperustan, rakenteiden ja toimintaympäristön rakentaminen
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen, oman osaamisen jakaminen
- saavutettavuus, osallistumisen esteet, kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
- kulttuurihyvinvointitoiminnan ja -palveluiden etiikka, arvot ja laatu
- taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
- kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu
- kulttuurihyvinvointiammattilaisen kompetenssien rakentuminen.

Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelijat mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.

13.1. klo 13-16.30
Teema: tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.

***
11.2. klo 10.45-16.30
Teema: Moniammatillinen yhteistyö.

***
11.3. klo 9-12.00
Teema: Tutkimustieto.

***
7.4. klo 10.45-16.30
Teema: Saavutettavuus, moninaisuus.

***
12.5. klo 10.45-16.30
Teema: Etiikka, arvot ja laatu.

10.6. klo 13-16.30
Oman osaamisen jakaminen.

Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen mukaan.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

19

realization.maxSeats

28

Opintopistemäärä

5

Virtuaaliosuus

2

TKI-osuus

2

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidationPerson

22678

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidationPerson

22678

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

20509

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

20509

courseUnit.learningUnitGroupCode

14706

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22678

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun