Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CD55-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 30.06.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Linnankadun taidekampus
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 19 - 28
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Opettajat
- Marja Susi
- Anna-Mari Rosenlöf
- Marjo Harju
- Opintojakso
- KU00CD55
realization.id
25875
realization.code
KU00CD55-3001
realization.startDate
01.01.2222
realization.endDate
30.06.2222
realization.enrollmentStart
02.12.2121
realization.enrollmentEnd
31.01.2222
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Kulttuurihyvinvointi osaamisalana
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden ydinosaamista sekä kulttuurihyvinvoinnin keskeisiä teemoja ja käsitteitä.
Opinnoissa keskeistä on hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistäminen taiteen, kulttuurin ja luovuuden avulla saavutettavasti.
Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista laajennetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen työskentelyn teemoihin.
Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys-, taide- ja kulttuurialojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opinnoissa eri ammattialoilla työskentelevät opiskelijat kehittävät kulttuurihyvinvointialan osaamista yhdessä moniammatillisesti.
Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen eri toimintaympäristöissä ja palveluprosesseissa erilaisten toimijoiden kanssa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja, kehittämistehtäviä ja arvopohjaa
- jäsentää ja ymmärtää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi ilmiönä, toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina
- tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin ytimessä olevan henkilökohtaisen taide- ja kulttuurisuhteen yksilöiden ja yhteisöjen kulttuuristen tarpeiden perustana sekä mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen ihmiskeskeisesti ja asiakaslähtöisesti
- tunnistaa moniammatillisessa yhteistyössä oman ja toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet
- kehittää uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti
- suunnitella kulttuurihyvinvointipalveluja tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
realization.grade0Description
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
realization.grade1Description
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
realization.grade3Description
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
realization.grade5Description
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojakso rakentuu lähipäivien eri teemojen ympärille.
Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.
Opintojakson teemoja ovat mm:
- kulttuurihyvinvoinnin tietoperustan, rakenteiden ja toimintaympäristön rakentaminen
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen, oman osaamisen jakaminen
- saavutettavuus, osallistumisen esteet, kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
- kulttuurihyvinvointitoiminnan ja -palveluiden etiikka, arvot ja laatu
- taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
- kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu
- kulttuurihyvinvointiammattilaisen kompetenssien rakentuminen.
Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelijat mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.
13.1. klo 13-16.30
Teema: tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.
***
11.2. klo 10.45-16.30
Teema: Moniammatillinen yhteistyö.
***
11.3. klo 9-12.00
Teema: Tutkimustieto.
***
7.4. klo 10.45-16.30
Teema: Saavutettavuus, moninaisuus.
***
12.5. klo 10.45-16.30
Teema: Etiikka, arvot ja laatu.
10.6. klo 13-16.30
Oman osaamisen jakaminen.
Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen mukaan.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
19
realization.maxSeats
28
Opintopistemäärä
5
Virtuaaliosuus
2
TKI-osuus
2
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidationPerson
22678
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidationPerson
22678
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
20509
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
20509
courseUnit.learningUnitGroupCode
14706
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22678
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean