Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi (25 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CD61-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
09.08.2022 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
25 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Pirita Juppi
- Hille Halonen
- Marjo Harju
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
YKUHSK22Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
-
YKUHKK22Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
• käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
• työskennellä itsenäisissä ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, joissa johtaa omaa ja mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
• kommunikoida sekä toimia monialaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa alansa tehtävissä
• ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.
Sisältö
Keskeisessä osassa Master School -koulutuksia on 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla.
Kulttuurialan YAMK-koulutuksissa opinnäytetyö on jaettu kahteen opintojaksoon:
- 5 opintopisteen laajuiseen Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksoon, jossa opiskelija perehtyy kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen ja suunnittelee kehittämishankettaan (1. lukukausi), ja
- 25 opintopisteen laajuisen Kehittämishankkeen toteuttamiseen ja raportointiin (2. ja 3. lukukausi).
Kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi -opintojakso sisältää seuraavat vaiheet:
• Opinnäytetyösuunnitelman esittely ja viimeistely palautteen pohjalta
• Opinnäytesopimuksen tekeminen
• Kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
• Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
• Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
• Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
• Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto.
Opetusmenetelmät
Tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen. Opinnäytetyö-kehittämishanke on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.
Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä
• Ryhmäohjaukseen (seminaarit) ja yksilöohjaukseen (kasvokkaiset tai virtuaaliset tapaamiset ohjaajan kanssa) osallistuminen
• Kypsyysnäytteen (mediatiedotteen) kirjoittaminen valmiista kehittämishankkeesta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti, ohjaajansa tuella. Mahdollista on tehdä opinnäytetyö myös työparin kanssa. Muitten opintojen sisältöjä ja lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan omassa työssä. Erikseen sovittavissa on mahdollisuus käyttää tutkimus- ja koulutusvastaavien tai muitten Turun AMK:n kouluttajien antamaa mentorointia. Vertaiskommentointi pienryhmässä (seminaariryhmät, oppimistiimit) on tärkeää. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu-opintojakson (5op) jälkeen itse kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankkeen alustavan suunnitelman esittely toisen lukukauden alussa ja lyhyen esityksen valmistelu sitä varten.
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman viimeistely palautteiden perusteella toisen lukukauden alussa (kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta).
• Oman kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja näistä raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa.
• Opinnäytetyön etenemisen esittely väliseminaarissa; toisten töitten kommentointi.
• Kehittämishankkeen tulosten ja lähes valmiin/valmiin työn esittely loppuseminaarissa.
• Kypsyysnäytteen tekeminen.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön liittyvä kehittämishanke tai toimeksianto. Opiskelijan osaamisesta, verkostoista ja tilanteesta riippuen kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi teoksen, intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä tai jo olemassa olevan toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan. Opintojen ensimmäisellä lukukaudella kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla, mikä on osa opinnäytetyötä (30 op). Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi-opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään hankkeen toiminnot, niitten ja tulosten dokumentoinnin, tutkivan ja kehittävän tarkastelun ja arvioinnin.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5, soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt lähijaksoilla sekä sen raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta riippuen työn asetelmasta ja mahdollisesta toimeksiantajasta.
Arviointiteemat:
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen
2. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen
3. Itsensä kehittämisen osaaminen
4. Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
5. Eettinen osaaminen
Hylätty (0)
Suoritus ei ole hyväksyttävissä kriteeristön tasosta 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä.