Sirkuspedagogiikan perusteet 1b (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011450-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.12.2021 - 24.01.2022
Ajoitus
25.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Vastuuopettaja
Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS20Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää sirkuksen opettamisen ja oppimisen peruskäsitteitä ammattitaitoisesti
- kuvata sirkustaiteen perusopetusta ja sirkuskoulutuksen rakennetta Suomessa ja Euroopassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta erilaisille kohderyhmille
- tulkita sirkusopetusta taide- ja liikuntakasvatuksen näkökulmista
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen. Jaksolla tutustutaan sirkusopetuksen terminologiaan ja metodiikkaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkusmateriaalia eri-ikäisille ja -tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.
Oppimateriaalit
E-aineistot osana opetusta:
Tutustu aineistoihin ja hyödynnä sekä rakenna omaa ajatteluasi edelleen.
A guidebook for social circus trainers:
http://www.caravancircusnetwork.eu/wp-content/uploads/media/CTF-Guidebook.pdf
Sosiaalisen sirkuksen hyvien käytäntöjen opas:
http://www.vaikuttavasirkus.fi/sosiaalinensirkus/uploads/images/Sosiaalisen_sirkuksen_hyvien_kaytantojen_opas.pdf
Eeva Anttila: Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa:
http://disco.teak.fi/anttila/
Terve Urheilija: Nuoren kasvu ja kehitys: herkkyyskaudet:
http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/urheilijanominaisuudet/nuorenkasvujakehitys/herkkyyskaudet
Sirkustaiteen perusopetus:
https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/taiteen_perusopetus/sirkustaide
https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/taiteen_perusopetus
https: // www.artsedu.fi
Sirkuksen opettaja ammatillisessa sirkuskoulutuksessa:
http://www.fedec.eu/en/articles/2115-savoirs01
http://www.fedec.eu/en/articles/186-savoirs00-reflections-on-the-skills-of-the-profession-of-circus-arts-teachers-and-the-continuing-education-needs-2011
Sisällön jaksotus
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa:
- käyttää sirkuksen opettamisen ja oppimisen peruskäsitteitä ammattitaitoisesti, ymmärrettävästi ja perustellusti
- kuvata sirkustaiteen perusopetusta ja sirkuskoulutuksen rakennetta Suomessa ja Euroopassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta erilaisille kohderyhmille
- havainnoida, analysoida ja tulkita sirkusopetusta taide- ja liikuntakasvatuksen näkökulmista
- kuvata oman opettajuuden arvopohjaa/ filosofiaa/ ajatuksellista taustaa ja rakentaa omaa toimintaansa sirkustaiteilijapedagogina tämän arvopohjan kautta
- kuunnella, keskustella ja kirjoittaa taidepedagogiikan eri ilmiöistä ja aiheista omaa näkemystään perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pedagogiikan perusteet opintojakson hyväksytty suoritus:
1. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
2. Aktiivinen osallistuminen lähiopetuksessa annettavien pedagogisten tehtävien (oppimiskysymysten) käsittelemiseen yksin, pareittain ja pienryhmittäin
3. Annettujen tehtävien tekeminen määräajassa (artikkelien ja esseiden lukeminen ja niistä annettujen kotona valmisteltavien lyhyiden tehtävien tekeminen ja muiden oppimistehtävien tekeminen määräajassa)
4. Esseetehtävän toteuttaminen määräajassa
5. Oppimispäiväkirjan tiivistelmän palauttaminen määräajassa
Tutustu kehollisen ja motorisen oppimisen teorioihin sekä artikkeleihin taiteellisesta oppimisesta.
Lisäksi tutustu seuraaviin oppimiskäsityksiin: behavioristinen oppimiskäsitys, kognitiivinen oppimiskäsitys ja konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä erilaisiin ihmiskäsityksiin mm. biologinen ihmiskäsitys, uskonnollinen ihmiskäsitys ja humanistinen ihmiskäsitys.
Kirjoita lukemaasi analysoiden essee jonka otsikoit itse:
Pohdi ja kuvaa omaa ihmis- ja oppimiskäsitystäsi. Minkälainen on sinun ihmis- ja oppimiskäsityksesi? Millä tavalla oma ihmis- ja oppimiskäsityksesi vaikuttaa sinuun sirkuksen opettajana ja/tai oppijana? Minkälainen sirkuksen opettaja haluat olla ja minkälaiset arvot ovat sinulle tärkeitä ja miten ne välittyvät omassa sirkuksen opetustyössäsi?
Esseen pituus 4-5 XA4. Esseen palautus 24.4.2022 mennessä Minnalle s-postin liitetiedostona.
4. Oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja sen tiivistelmän palauttaminen mennessä s-postin liitetiedostona Minnalle 24.5.2022 mennessä.
Oppimispäiväkirjassa viittaa jokaisen luennon aiheeseen, haasta itsesi ko. opetuskerran aiheen käsittelemiseen, kommentoimiseen ja tietojesi kriittiseen tarkasteluun, noudata tiivistelmässä AMK:n opinnäytetyön kirjoittamisen ohjeistusta (etsi tiedot messistä opinnäytetyön kirjoitusohjeet kohdasta, saat hyvää harjoitusta tulevaisuuttasi varten)
Oppimispäiväkirjan pituus min 5 sivua A4.
Pedagogiikan perusteiden aiheet:
Oppimisen arvopohja: ihmiskäsitys, taidekäsitys ja oppimiskäsitys
Sirkus liikuntakasvatuksen ja taiteellisen oppimisen näkökulmasta.
Mitä tarkoitetaan oppimisella nykyisen tietokäsityksen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta?
Mitä tarkoitetaan opettamisella nykyisen oppimiskäsityksen näkökulmasta?
Hyvä sirkusopetus nykyisen tietokäsityksen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta.
Sirkuksen opettajan tehtävät:
mitä tarkoittaa opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä toiminnan edelleen kehittäminen.