Suun terveyden edistäminen (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7051060-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Jaana Manneros
- Tarja-Leena Kuusilehto
- Riikka Hellman
Ryhmät
-
PSUUNS22Suuhygienisti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija
- (I lukukausi) Tietää suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
- (I-lukukausi) Tunnistaa suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät aineet ja välineet
- (I-II lukukausi) Ymmärtää ja osaa suun sairauksien ehkäisyn ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
- (II-lukukausi) Osaa kuvata purentaelimen kasvun ja kehityksen ja poikkeamat, suun rakenteen, hampaiden kehittymisen ja toiminnan
- (I-II lukukausi) Osaa suun terveyteen ja terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät eri ikäkausina
Sisältö
Suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
Suun terveyden merkitys hyvinvointiin ja sen edistäminen eri ikäkausina.
Suun sairauksien ehkäisy ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
Karieksen käypähoitosuositus
Suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät välineet ja aineet
Purentaelimen kasvu, kehitys, toiminta ja poikkeamat
Imetys ja purentaelimen kasvu
Suuontelon rakenne, hampaiden kehittyminen
Oppimateriaalit
Syksy 2022
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Itsissä oleva opintojakson materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Kevät 2023:
Itselearning oppimisalustan materiaalit. Terve suu kirjan artikkelit
itsenäinen tiedonhaku
Opetusmenetelmät
Syksy 2022 ja kevät 2023:
Etä- ja lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, kirjallinen tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Syksy 2022
Tentti viikolla 49, 7.12., mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä.
Kevät 2023:
Tentti viikolla 16.
Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson aikana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Syksy 2022 ja kevät 2023:
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä työelämätaitoja.
Lisäksi toteutetaan suun terveydenedistämistapahtuma Juniori amk vkolla 17.
Lisäksi ammatillista kasvua tuetaan yhteisillä tutortunneilla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksy 2022
3 op = 81h opiskelijan työtä
Etä- ja simulaatio-opetus 30h
Itsenäinen työskentely 51h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Kevät 2023
3 op= 81 opiskelijan itsenäistä työtä
16 h opetusta
4 h Juniori AMK toteutus (läsnä)
2 h tentti (läsnä)
Itsenäinen työskentely 57h (sisältää Juniori AMK tapahtuman suunnitelman, ryhmätehtävän yksilötehtävän ja tenttiin valmistautumisen)
Sisällön jaksotus
Syksy 2022
Vko 35-49
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestit
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen
Tutortunnit
Kevät 2023:
Vk 3-20.
Lasten suun terveyden edistäminen
Raskausaika ja suun terveys
Purentaelimen kehitys ja kasvu sekä poikkeamat
Hampaiden kehittyminen ja puhkeaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Syksy 2022 ja kevät 2023:
Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h
Läsnäolo tutortunneilla.
Läsnäolo simulaatiotunneilla ja suun terveydenedistämistapahtumassa pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja mahdolliset poissaolot on korvattu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.