Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO20-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Krista Salo-Tuominen
- Éva Tas
Ryhmät
-
PBIOS20BBioanalyytikko (AMK), S20B
-
PBIOS20ABioanalyytikko (AMK), S20A
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin
- tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
- osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä
- osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä
Sisältö
Sisältö
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus
- kehittämis- ja tutkimusprosessi
- aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- kehittämistoiminnan menetelmät
- luotettavuus ja eettisyys
- työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan itslearning verkko-alustan välilehdillä
Tenttiä varten otetaan haltuun seuraava verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy
Opetusmenetelmät
Verkkotehtävät itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttipäivät kevään 2022 toteutuksessa:
ks. its -> arviointi ja palaute
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäiset verkkotehtävät itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
itslearning -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Sisällön jaksotus
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso itslearning alustalla 17.1.-8.4.2022
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Viestintäkanava ja lisätietoja
- Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, kolme kertaa lukuvuodessa; kevät, kesä ja syksytoteutukset.
Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena its-verkko-oppimisalustalla.
- Verkkotehtäviä voi pohtia muiden toteutukseen osallistuvien kanssa, mutta jokainen tekee oman
opintosuorituksen. .
- Opintojakso tulee olla suoritettu ennenkuin opinnäytetyön suunnitelma voidaan hyväksyä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)