Digitaalinen valokuvaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021028-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 04.04.2022
Ajoitus
05.04.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
2 - 8
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Otto-Ville Väätäinen
Ryhmät
-
PKUVAS21Kuvataiteen koulutus S21
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ajanmukaista kuvankäsittely ohjelmaa ja soveltaa oppimaansa omassa työskentelyssään
- osaa tuottaa korkealaatuisia digitaalisia kuvatiedostoja digitaalisella kameralla ja skannerilla.
- tuntee digitaalikuvan peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä työskentelyssään.
- osaa käyttää digitaalista värinhallintaa ja tuntee värinhallinnan peruskäsitteet.
- osaa käyttää koulun tulostimia ja tuntee tulostamisen peruskäsitteet.
Sisältö
Opintojaksolla syvennytään digitaalisen valokuvauksen perusteisiin, ja sovelletaan tietoa omassa valokuvailmaisussa. Jakson aikana perehdytään digitaalisen kuvan teoriaan, erityyppisiin digitaalisiin kameroihin, värinhallintaan ja kuvan tulostamiseen sekä opetellaan skannaus pinta- ja filmioriginaaleista.
Sisällön jaksotus
Digitaalinen valokuva ja valokuvan menetelmät 1 toteutetaan yhteistoteutuksena keväällä 2022. Tutustumme digitaalisen kameran, studion ja valon käyttöön. Opiskelijat tekevät omaa taiteellista työskentelyään annetuissa raameissa. Pääosin työskentelemme yhdessä tiistaisin ja keskiviikkoisin ja torstaisin sekä perjantaisin opiskelijoilla on erilaisia kuvaustehtäviä.
5.4 10–16 kameratekniikka ja sen luova käyttö + luento: digitaalinen kamera
6.4 12–15 digitaalisen valokuvan työnkulku + luento: valosta ja valokuvauksesta
7.4 kuvausviikko
8.4 kuvausviikko
12.4 kuvausviikko
13.4 kuvausviikko
14.4 kuvausviikko
15.4 kuvausviikko
20.4 10–16 kuvausviikon purku ja kuvankäsittely + luento: studion käyttö nykytaiteen kentällä
21.4 12–15 studio ja valaisun perusperiaatteet
22.4 kuvauksia studiossa
23.4 kuvauksia studiossa
26.4 10–16 kuvausviikon jatkotehtävän purku, uuden tehtävän anto ja kuvankäsittely + luento: kuvamanipulaatio ennen Photoshopia
27.4 12–15 studio ja valaisu 2
28.4 kuvauksia studiossa
29.4 kuvauksia studiossa
3.5 10–16 valaisu ja valon käyttö studion ulkopuolella + luento: kuvankäsittely nykytaiteen kentällä
4.5 12–15 kuvankäsittely + kameratekniikka ja studion perusperiaatteet tentti
5.5 kuvauspäivä
6.5 kuvauspäivä
10.5 10–16 kuvankäsittely tehtävät + työskentelyä oman projektin kanssa
11.5 12–15 kuvankäsittely + työskentelyä oman projektin kanssa
12.5 työskentelypäivä
13.5 työskentelypäivä
17.5 10–16 kuvankäsittely + tulostus
18.5 12–15 kuvankäsittely + tulostus
19.5 työskentelypäivä
20.5 työskentelypäivä
24.5 katselmus kurssitöistä
25.5 palaute
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on opiskelijan oma kehitys sekä teoreettisten ja käytännöllisten prosessien kehittäminen, ei taiteellinen lopputulos.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja