Siirry suoraan sisältöön

Ryhmänohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BJ63-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.01.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

23.03.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 110

Opettaja

  • Elina Asukas
  • Jonna Heikkilä

Vastuuopettaja

Jonna Heikkilä

Tavoitteet

Vuorovaikutus ja toimiminen erilaisissa tiimeissä on tulevaisuuden osaamiseen kuuluva taito ammatissa kuin ammatissa. Työnjohtajista on jatkuva pula eri aloilla. Tällä opintojaksolla saat mahdollisuuden opiskella asiaan liittyvää teoriatietoa ja kokeilla johtamistaitojasi myös käytännössä.
Opiskelijaohjaaja toimii opettajaohjaajan apuna ensimmäisen vuoden opiskelijoiden Projektipaja -opintojaksolla. Projektipajat ovat monialaisia opiskelijaryhmiä, jotka tekevät työelämälähtöistä projektia ensimmäisenä opiskeluvuotenaan. Opiskelijaa tuetaan valmennuksilla ja työnohjauksella. Opiskelijaohjaajan tehtäviin kuuluvat mm. suunnitella pajan toimintaa opettajan kanssa, ryhmäyttää opiskelijat sekä olla opiskelijoiden tukena pajassa.

Sisältö

Opintojakson sisältö muodostuu
• intensiivivalmennuksista (kaikki valmennukset pakollisia)
• itsenäisistä tehtävistä ja kirjallisuuteen perehtymisestä
• pajaohjauksesta, sisältäen mm. ryhmänohjauksen, työnohjauksen ohjaajatiimin kanssa, aktiivisen yhteydenpidon eri toimijoihin sekä arvioinnin ja
palautetilaisuuden

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu opettajaohjaajan ja projektipajaopiskelijoiden yhteispalautteesta. Myös aktiivisuus valmennuspäivillä ja niihin liittyvien tehtävien hoitamisessa otetaan huomioon arvioinnissa

Oppimateriaalit

Jaetaan Itsissä ennen valmennuspäiviä ja lisäksi itse valmennuspäivissä.

Opetusmenetelmät

Valmennuksissa käytetään toiminnallisia ja opiskelijaa aktivoivia oppimismenetelmiä. Pajaohjauksessa opiskelijan oma aktiivisuus ja vastuunkanto korostuvat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, loppuraportin palautus JOULUKUU 2022.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso noudattaa innovaatiopedagogiikkaa, jossa korostuvat yhteisöllinen ja vuorovaikutteinen oppiminen siten, että opiskelijalla on aktiivinen vastuu omasta oppimisestaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Intensiivivalmennukset, itsenäiset tehtävät (ennakkotehtävät, loppuraportti ja palautekysely) ja kirjallisuus = noin 35 h
Pajaohjaus = noin 100 h

Sisällön jaksotus

Ryhmänohjaus -opintojakso muodostuu intensiivivalmennuspäivistä, päiviin kuuluvista ennakkotehtävistä ja kirjallisuudesta sekä pajaohjauksesta. Opintojaksolla opiskelija perehtyy ryhmänohjauksen perusperiaatteisiin (mm. ryhmädynamiikka, ryhmän kehittymisen vaiheet, johtaminen, motivointi, ohjaus) teorian ja yhteisöllisten oppimismenetelmien kautta, jonka jälkeen opiskelija pääsee soveltamaan teoriaa käytäntöön projektipajaohjauksessa.

Valmennuspäivät:
1. Aloitusinfo ke 23.3 klo 12.00-14.00 Zoomillä.
2. I valmennuspäivä (koko päivän) HUHTIKUUSSA (järjestetään kaksi samansisältöistä), 20. 4 tai 21.4 kampuksella.
3. II valmennuspäivä (koko päivän mittainen) ELOKUU 2022, aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin
4. III valmennus SYYSKUU 2022, pajatuntien aikana, aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin
5. Päätöstilaisuus JOULUKUU 2022, aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin

Pajaohjaus:
• Pajatapaamiset joka keskiviikko joko klo 8-12 tai klo 12-16 syys-joulukuun ajan
• Aktiivinen läsnäolo, ohjaus ja havainnointi
• Pajapiirien ohjaus 3 kertaa syksyn aikana
• Säännölliset ohjaajien tiimitapaamiset oman opettajaohjaajan johdolla (2 kertaa kuussa)
• Palaute- ja arviointikeskustelut
• Yhteydenpito ja ohjaus pajatuntien ulkopuolella

Viestintäkanava ja lisätietoja

Toivomuksena on, että ryhmänohjaajaksi ilmoittautuva on itse käynyt Projektipaja-opintojakson. Mikäli näin ei ole ja opiskelija omaa vastaavanlaista ohjauskokemusta, ole yhteydessä vastuuopettaja Jonna Heikkilään.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu Ryhmänohjaus -opintojakson vastuuopettajan, pajaopettajan, pajaryhmän arvioinneista sekä opiskelijan itsearvioinnista.

1) Opettaja-arvioinnista (1-5)
• Yhteydenpito, tavoitettavuus ja sovituista asioista kiinnipitäminen (1-5)
• Aktiivisuus tiimitapaamisissa (1-5)
• Oma-aloitteisuus pajassa ja tiimissä (1-5)
2) Projektiryhmän eli pajalaisten arvioinnista (1-5)
3) Ryhmänohjaajan itsearvioinnista (1-5)
• Yhteydenpito, tavoitettavuus ja sovituista asioista kiinnipitäminen (1-5)
• Aktiivisuus tiimitapaamisissa (1-5)
• Oma-aloitteisuus pajassa ja tiimissä (1-5)
4) Opintojaksoon liittyvien tehtävien palautuksista (1-5)
• Sovituista aikatauluista kiinnipitäminen (henk.koht. tehtävät)
• Vastaavuus tehtävänantoon
• Sisältöjen monipuolisuus, kattavuus

Opintojaksoon liittyvien tehtävien palautus myöhässä vaikuttavaa arvosanaan alentavasti.

Hylätty (0)

•Opintojaksoon liittyviä tehtäviä palauttamatta
•Projektipajan ohjaus jää toteuttamatta/opintojakso jää kesken

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
•Opiskelija osallistuu jonkin verran ryhmän työskentelyyn (esim. valmennukset, ohjaustiimin tapaamiset)
•Opiskelija suoriutuu kohtalaisesti hänelle annetuista tehtävistä
•Omaksuu tyydyttävästi uusia itsenäisiä työskentely- ja ohjaustaitoja
•Käyttää tyydyttävästi vuorovaikutustaitojaan opintojakson aikana
•Opiskelija osallistuu kohtalaisesti vuorovaikutustilanteisiin
•Aikataulujen noudattaminen tyydyttävää
•Opiskelijan motivaatiossa kehitettävää
•Opintojaksoon liittyvien tehtävien sisältö ja laajuus suppea
•Myöhästymisiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
Arvosanaa hyvä (3 ja 4) ei ole sanallisesti kuvattu, mutta se sijoittuu tyydyttävän ja kiitettävän kuvauksen väliin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
•Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän oppimista ja vuorovaikutusta valmennuksissa
•Omaksuu uusia itsenäisiä työskentely- ja ohjaustaitoja
•Käyttää monipuolisesti vuorovaikutustaitojaan opintojakson aikana
•Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti vuorovaikutustilanteisiin
•Osaa aktiivisesti hakea ratkaisuja haastaviin ohjaustilanteisiin
•Opiskelijan motivaatio kiitettävä
•Aikataulujen noudattaminen kiitettävä
•Opintojaksoon liittyvien tehtävien sisältö ja laajuus kiitettävä