Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE13-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 27.05.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 12.08.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
-
PFYSIS19Fysioterapeutti
-
MFYSIK20Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20
-
PFYSIS20Fysioterapeutti (AMK), S20
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään,
• käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita,
• tunnistaa apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä,
• valita ja käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Toimintakyky vanhuudessa, vanhuksen toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen fysioterapian keinoin, vanhuksen toimintakyvyn arvioiminen, vanhenemiseen liittyvät kognitiivisten toimintojen muutokset ja niiden merkitys fysioterapian toteutuksessa, geriatrinen kuntoutus, erilaiset teknologiset ratkaisut ikääntyvän toimintakyvyn tukena.
Oppimateriaalit
Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus: https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00003
Pajala satu 20012 Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence
OTAGO -harjoitteluohjelma https://thl.fi/documents/966696/1449811/OTAGO-harjoitteluohjelma.pdf/0132b26d-c506-435d-9185-ece8c6be9e82
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneen ruokasuositus
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/THL_OHJ_4_2020_Vireytt%c3%a4%20seniorivuosiin_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Äijö M. Gerastenia haastaa fysioterapiaa. Fysioterapia. 03/2019.
Lotvonen S., Kyngäs H., Elo S. Mitä tapahtuu ikääntyneen toimintakyvylle palvelutalossa? Fysioterapia 07/2019.
Aartolahti E. Kuntosaliharjoittelu onnistuu osana ikääntyneiden laaja-alaista hoitoa. Fysioterapia 04/2017.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotehtävät ovat avoinna 1.6.-12.8.2022 välisen ajan. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu It´s learning -verkkoalustalla. Tehtäviä ei oteta vastaan 12.8. jälkeen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä. Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin ITS -learning alustalla. Palautettavia tehtäviä on yhteensä 4.
1. Toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Tehtävä on videon palautus
2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. Tehtävässä kaksi kysymystä, vastaukset esseemuodossa.
3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiinja yleisten kaatumisevaaran riskitekijöiden tunnistaminen. Vastuas essee -muodossa.
4. Ikääntyneen näyttööm perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelu; essee-tehtävä annetun lähdemateriaalin pohjalta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu verkkokurssina kesän aikana, 1.6.-12.8. välisenä aikana Campus Online -tarjonnassa.
Opintojakson sisältöteemat:
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi.
Toimintakyvyn muutokset ja niiden havaitseminen ja mittaaminen.
Ikääntyneen lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun vaikuttavuus ja turvallisuus
Ikääntyvän ihmisen kaatumisvaaran arviointi ja riskitekijöiden tuntemuksen lisääntyminen.
Lihasvoimaharjoittelun perusteet
Liikehallintakyky ja sen harjoittaminen
Kaatumisvaaran arviointi
BBS, TUG, SPPB
OTAGO -ohjelma
Teknologia ja muistin apuvälineet ikääntyneen toimintakyvyn tukena.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajat ovat tavoitettavissa mahdollisiin kysymyksiin liittyen 9.6. saakka ja 8.8. alkaen.
Opintojakson arviointi toteutuu välillä 15.-26.8. jolloin kaikki opintojakson arvioitavat tehtävät arvioidaan samanaikaisesti,
KIINTIÖT:
1. Turun AMK:n omien opiskelijoiden kiintiö 5 opiskelijaa
2. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden kiintiö 5 opiskelijaa
3. Turun AMK:n avoimen AMK:n kiintiö 15 opiskelijaa
Vinkki: Campus Onlinen tarjonnassa on myös Geriatria -niminen opintojakso, joka täydentää tämän opintojakson sisältöjä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit täydentyvät vielä (9.3.2022)
Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin ja arvoinnissa sovelletaan SOLO-taksonomiaa. Osatehtävät arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty ja kokonaisarvosana muodostuu kaikkien tehtävien yhteisarvioinnista alla olevan kriteeristön mukaisesti. Jos jokin osatehtävä on hylätty, sitä voi täydentää yhden viikon kuluessa arvioinnin valmistumisesta
Hylätty (0)
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi, muistitoimintojen huomioinen, kaatumisvaaraa lisäävien tekijöiden ymmärrys ja näyttöön perustuvien menetelmien voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet eivät tule osoitetuksi verkkotehtävillä lainkaan.
Verkkotehtävät ovat tekemättä tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on heikkoa, sekavaa ja epävarmaa. Muistitoimintoja tukevien apuvälineiden esittely luettelomainen, vailla selkeää kirjallista kuvausta apuvälineiden käyttötarkoituksesta. Kaatumisvaaran tunnistamiseen liittyviä keskeisiä tekijöitä ei ole tunnistettu ja ymmärretty. Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja toimintakyvyn arviointi on esitelty videolla selkeästi. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Tehtävien sisällöissä on mukana vielä toisistaan irrallisia osuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kuten edellä. Tämän lisäksi ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja arviointi on toteutettu yhdessä asiakkaan kanssa videolla. Muistitoimintojen apuvälineiden käyttö on kirjoitettu selkeästi auki, ja ne ovat asiayhteyteen sopivia. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Verkkotehtävien kokonaisuus on erittäin hyvä, ja kirjoitetut asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.