Introduction into tourism and wellness-business (7 cr)
Code: KH00CE11-3001
General information
- Enrollment
- 01.06.2022 - 31.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.08.2022 - 02.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 6 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Professional Sales
- Teachers
- Telle Tuominen
- Course
- KH00CE11
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Lähiopetuksen ajoitus lukujärjestyksen mukaisesti:
30.8.22 Toteutussuunnitelman esittely, kurssin työtila itslearning-alustalla. Muuttuva vapaa-aika, keskeisimpiä käsitteitä. Ohjeistus tehtävään 4.
6.9.22 Matkailun ja vapaa-ajan historia ja kehitys. Ohjeistus tehtävään 1.
13.9.22 Tehtävän 1 suunnittelua pienryhmissä sekä ohjausta.
20.9.22 Matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muutosajurit kansainvälisesti ja kotimaassa viime vuosina.
22.9.22 Harjoitteluseminaari, työnkuvia
27.9.22 Tehtävän 1 purku.
4.10.22 Matkailuun, vapaa-aikaan ja wellnessiin liittyviä toimialoja. Ohjeistus tehtävään 2.
11.10.22 Vastuullisuus matkailu- ja wellness-liiketoiminnassa. Tehtävän 2 ohjausta.
25.10.22 Matkailutuote, kohderyhmät, matkatyypit, työnkuvia.
1.11.22 Wellness-tuote, kohderyhmät. Tehtävän 2 ohjaus.
8.11.22 Tehtävän 2 purku.
15.11.22 Tentti (max. 1½ h). Matkailukohde, vetovoima, Suomen matkailualueet. Ohjeistus tehtävään 3.
22.11.22 Matkailu ja vapaa-aika tulevaisuudessa, trendit ja ennakointi. Osallistuminen wellness-tapahtumaan.
29.11.22 Tehtävän 3 purku.
Lisäksi lukujärjestykseen on merkitty kolme tuuutoropettajakertaa, jolloin käsitellään ryhmän yhteisiä opintoja tukevia asioita:
8.9.22
10.10.22
16.11.11
Objective
Upon completion of this course, the students will be able to:
• describe the tourism phenomenon and the wellness trend at the international, national, and regional level
• classify and describe different service providers in the tourism, hospitality, leisure and wellness business and the connections between these providers
• identify the push and pull factors of tourism and their significance for tourist flows
• discuss different employment opportunities in the tourism, hospitality, leisure, and wellness business as well as evaluate personal carrier opportunities and development needs
• develop personal study skills, time management, and act in a constructive way in the student group
Content
Key terminology, models and concepts of tourism, hospitality, leisure, and wellness business
The key industries of the tourism, leisure and wellness business, economic significance, and forces that drive change
Developments and forecasts in the industry
Carrier opportunities and occupational identity
Study and information searching skills, time management and teamwork skills
Materials
Avainluennot sekä tehtävänantoihin liittyvät opettajien valitsemat artikkelit, raportit, strategiat, oppikirjojen luvut, webinaarit, videot yms., jotka ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin lokakuussa.
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua ja havainnointia alan palvelutarjontaan ja toimijoihin perehtymiseksi sekä opiskelijoiden tekemiä esityksiä
- opettajien avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- erilaisia oppimistehtäviä niin lähiopetuskerroilla kuin palautettavia tuotoksia
- opittua kertaava tentti
- reflektio opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä
Exam schedules
15.11.22 yksilötentti, arviointi 0 - 5, kaksi uusintamahdolisuutta sovitaan erikseen tarpeen mukaan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen hankinta, jakaminen, yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.
Completion alternatives
Koronan, ilmastokriisin yms. takia matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muodot ovat muuttuneet viimeisten kahden vuoden aikana niin suuresti, että ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2019 - 2022 + erikseen sovittavalla näytöllä.
Student workload
TEHTÄVÄ 1: Havainnointikävely ja ideointi - historiasta matkailuelämys. Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia Turussa tai pienryhmän valitsemalla paikkakunnalla. Tuotoksena havainnollinen pienryhmäesitys (esim. suullinen esitys, jossa power point + video).
TEHTÄVÄ 3: "Matkamessut" Suomen matkailualueista ja niiden vetovoimatekijöistä sekä kärkituotteista
TEHTÄVÄ 4: Reflektio opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä.
OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS/ OPINTOJAKSON LAAJUUS 7 OP. ELI KESKIMÄÄRÄINEN TYÖMÄÄRÄ n. 186 h koostuen seuraavista:
- lukujärjestyksen mukainen kontaktiopetus 53 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä 133 h (tämän on ajateltu jakautuvan keskimäärin seuraavasti: tehtävä 1: 16 h, tehtävä 2: 40 h, tehtävä 3: 16 h, tehtävä 4: 16 h, tenttiin kertaaminen 40 h ja muutama tunti aihealueen seuraamiseen mediassa).
Evaluation methods and criteria
TEHTÄVÄ 1, arviointi hyväksytty/hylätty, opettaja-arviointi
TEHTÄVÄ 2: arviointi asteikolla 0 - 5, opettaja ja itse- sekä vertaisarviointi
TEHTÄVÄ 3: arviointi: hyväksytty - täydennettävä, opettaja-arviointi (poissaolo "messupurussa" korvattava erikseen sovittavalla tavalla)
TEHTÄVÄ 4: hyväksytty - täydennettävä, itsearviointi ja opettaja-arviointi
YKSILÖTENTTI: 0 - 5, opettaja-arviointi
OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA:
- kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0 - 5, jokainen tehtävistä 1 - 4 oltava hyväksytty, samoin tentti oltava hyväksytty
- kokonaisarvosanassa tentin painoarvo 50 %, tehtävän 2 painoarvo 50 %
(Huom! Tehtävää 4 hyödynnetään myös "kurssipalautteen osana" ja mahdollisesti HOPS-keskustelussa eli tuutoropettaja käy lukuvuoden kaikkien kanssa lyhyen "kehityskeskustelun")
Failed (0)
Jokin opintojaksoon kuuluva tehtävä suorittamatta hyväksytysti tai tentti suorittamatta hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain osittain.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson keskeisimmät tietoperustanäkökulmat. Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänantojen ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee jossain määrin jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti oleellista tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin niukahko tai näkökulmiltaan kapea. Oppimistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti hyvin.
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana 5: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista hyödyntäen. Tietoperustaa on omaksuttu kattavasti ja sitä sovelletaan onnistuneesti tehtävissä . Lopputuotokset vastaavat kiitettävästi tehtävänantoihin, ovat loogisia, oivaltavia ja monipuolisia. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Further information
Tehtävät 1 ja 2 edellyttävät havainnointi-, haastattelu- ja videointikäyntejä pienryhmän valitsemissa kohteissa. Oppilaitos ei vastaa mahdollisesti liikkumisen aiheuttamista kuluista. Pienryhmät voivat valita kohteensa kävely- tai pyöräilyetäisyydeltä välttääkseen kulut.
Opintojaksolla tehdään Turun AMK:n ja Turun ammatti-instituutin sekä Rasekon kanssa solmittujen sopimusten mukaista yhteistyötä, joten osaan lähikertoja osallistuu myös viimeksi mainittujen oppilaitosten opiskelijoita ja opettajia.