Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011364-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Laura Nurminen

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa  analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa  käyttää kielenhuollon oppaita oman viestintänsä tukena
- tunnistaa erilaiset puheenvuorolajit ja argumentoinnin keinot
- osaa  arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa  kehittää viestintäänsä saamansa palautteen perusteella ja antaa rakentavaa palautetta
- osaa  arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan
- tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat
- tuntee yhteisöjen sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet.

Sisältö

1. Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
 
2. Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä
- sisäinen ja ulkoinen viestintä

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalin löydät Itslearning-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 28 tuntia lähiopetusta kampuksella. Lähiopetuksen lisäksi itsenäiseen työskentelyyn on varattu noin 100 tuntia tiedonhankintaan sekä lähdemateriaalien lukemiseen ja niihin pohjautuvan tutkimusraportin kirjoittamiseen ja esityksen suunnitteluun.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana on aktiivinen osallistuminen lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun sekä itsenäisesti tehtävä, lähdemateriaaliin pohjautuva tutkimusraportti ja siihen liittyvä suullinen esitys.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu lähitapaamisiin eikä tee vaadittuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan aiheesta ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan tutkimusraportin. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia hyvin hyödyntävän tutkimusraportin. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa arjessaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla lähdemateriaalia hyödyntävän tutkimusraportin. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.