Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011659-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.08.2022 - 25.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Janne Granfors

Ryhmät

  • Vaihtos22Yrmy
    Vaihtos22Yrmy

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Portfolio
Itse- ja vertaisarviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 86 h
- Yksilötehtävä 1 & 2: 8 h
- Portfolio: 18 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 24.10.2022 ja päättyy 5.12.2022.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (1 & 2, portfolio, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %

Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.

Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.

Opettajan arvioinnin lisäksi itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.

Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Lähes kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.