Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011659-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 25.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
Ryhmät
-
Vaihtos22YrmyVaihtos22Yrmy
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Artikkeleita
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Portfolio
Itse- ja vertaisarviointi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 86 h
- Yksilötehtävä 1 & 2: 8 h
- Portfolio: 18 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 24.10.2022 ja päättyy 5.12.2022.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (1 & 2, portfolio, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %
Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.
Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.
Opettajan arvioinnin lisäksi itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Lähes kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.